Te paard 8 - Een voor allen, allen voor Bonbon

Eén voor allen, allen voor Bonbon! – L. Dufreney & Miss Prickly (Te paard, #8)

Op de manege komt er een nieuwe bewoner bij! Bonbon, een jong veulen, vervoegt de groep en dat zorgt voor verschillende gevoelens. Sommige paarden zijn blij met het leven in huis, andere vinden het vooral vermoeiend, zo’n veulen boordevol energie. Je kan je waarschijnlijk al wel voorstellen dat dit voor heel wat verschillende situaties zorgt…

Eén voor allen, allen voor Bonbon! is het achtste deel in de reeks Te paard!, maar is prima los te lezen. Ik las zelf geen voorgaande delen, maar wat heb ik daar spijt van want dit was een geweldige strip! Het verhaal is opgebouwd met korte ‘hoofdstukken’ per blad, maar ze vormen samen wel een mooi geheel. Dit maakt het voor jongere lezers behapbaarder want je kan de strip makkelijk even wegleggen (voor het slapengaan bijvoorbeeld), maar als je er helemaal voor wil gaan, kan je ook gewoon in één keer doorlezen natuurlijk.

De bewoners van de manege vormen samen een bonte groep. Een hele hoop paarden met elk hun eigen uiterlijk en karakter geven een mooi overzicht van hoe onze maatschappij is opgebouwd want ook zij verschillen onderling erg van elkaar, maar dat maakt het natuurlijk des te leuker om te lezen omdat dit leidt tot boeiende situaties. De tekeningen zijn heel erg schattig, hoewel ik niet echt een paardenmens ben kan ik het toch appreciëren! Ook het kleurgebruik is heel sprekend wat het zowel voor jonge als oudere lezers fijn maakt om door het verhaal te bladeren.

Als je de strip op school wilt inzetten, kan dat perfect. Het is niet uitgesproken voor jongens of meisjes, paardenfans of niet, dus ik geloof dat er een heel breed doelpubliek is voor deze reeks en dat verdient deze reeks ook zonder twijfel! Vooral de humor tilt de verhalen naar een hoger niveau. De situaties met Bonbon, maar ook met de kinderen die leren paardrijden en de ervaren ruiters in combinatie met de verschillende karakters zijn hilarisch!

Te paard! is een heerlijke reeks, zowel voor jonge als oudere lezers die houden van een verhaal met dieren in de hoofdrol. Dankzij de mooie tekeningen en het aangename kleurengebruik is het een plezier om naar de illustraties te kijken en de humor spat van het verhaal af. Dit alles maakt van Te paard! een echte mustread voor stripliefhebbers en ik ga zeker ook de andere delen lezen.