De wip

De wip – Joaquin Camp

De wip

Een heel boek over een wip, waar gaat dat dan over? Dat vraag je je wellicht af als je dit boek ziet. En wat hebben ridders en een draak daar precies mee te maken? Dat ontdekt je best zelf in dit bijzondere prentenboek.

In De wip gaan verschillende personages als het ware met elkaar in gevecht om dieren en mensen aan hun kant van de wip te krijgen zodat zij aan de zwaarste kant zitten. Grappig want je hebt daar best wel wat creativiteit voor nodig om zware, grote dieren en mensen te vinden. Het begint vrij braaf, met een varken en Elvis. Maar van zodra er ook een krokodil, een yeti en een hele rockband komen kijken weet je dat er op de fantasie van de auteur geen rem zit. Als ook een walvis, een reuzeninktvis en gigantische dinosaurus de groep vervoegen is de chaos op de wip natuurlijk compleet. Voor jonge kinderen is het leuk om te zien hoe dit verhaal al snel ‘escaleert’. Het begint heel braaf, met een klein beetje fantasie en verbeelding, maar de toevoegingen worden zo absurd dat het hilarisch wordt. Hoewel ik me wel vragen stel bij de relevantie van de toevoeging van bijvoorbeeld Elvis omdat ik denk dat jonge kinderen hem niet kennen.

De tekenstijl van Camp is opvallend en kenmerkend. Je kijkt als het ware naar ingekleurde tekeningen die niet perfect zijn, zoals veel gedigitaliseerde illustraties vandaag de dag in prentenboeken, maar naar prenten waarop je bewegingen van de wasco’s, stiften en potloden nog kan zien. Ik vind dit een prettige stijl om naar te kijken doorheen het verhaal en de illustraties dragen eigenlijk volledig de inhoud van het boek. Voor een jonge doelgroep is dit zeker aan te raden en ik vind dat Camps stijl zich hier perfect toe leent. Met slechts een zin tekst per dubbele bladzijde is het geen zwaar verhaal om mee aan de slag te gaan.

Een wip lijkt een alledaags voorwerp voor jonge kinderen, maar als je je fantasie maar genoeg de vrije loop laat, dan zie je dat een verhaal zoveel meer kan doen met gewone dingen. Dit is een prentenboek dat zich uitstekend leent tot filosoferen met jonge kinderen en hen leert werken en omgaan met hun verbeelding en fantasie omdat het verhaal zelf die ook weet te triggeren. Wat gebeurt er met je als een reusachtige dino aan de andere kant van de wip gaat zitten? Dat en veel meer ontdek je in het mooie prentenboek De wip van Joaquin Camp.