Vandaag vecht ik terug

Vandaag vecht ik terug – Louisa Reid

Het leven van Lily bestaat uit twee totaal verschillende werelden: op school wordt ze genadeloos gepest, terwijl ze bij haar liefdevolle ouders zichzelf kan zijn, maar moet dealen met heel andere problemen. Als Lily door haar vader wordt geïntroduceerd in de wereld van het boksen, krijgt ze handvatten om letterlijk en figuurlijk terug te vechten. Door nieuwe vriendschappen te sluiten en de confrontatie met haar eigen angsten aan te gaan, leert ze dat ze prachtig is en trots kan zijn op wie ze is.

Ik las eerder Kapot van Louisa Reid (die recensie lees je hier), ook een verhaal geschreven in vrije vers (zoals Sarah Crossan ook doet), maar dit nieuwe boek kwam voor mij veel harder binnen. Reid vertelt hier een verhaal dat veel dichter bij de lezer staat, met thema’s die echt uit het leven zijn gegrepen en die iedereen op de een of andere manier zal herkennen.

Lily is een tiener die het niet gemakkelijk heeft; op school wordt ze gepest en thuis dealt ze met de problemen van haar moeder. Ondanks het feit dat ze opgroeit in een gezin met beide ouders die haar graag zien, is de situatie thuis ingewikkeld en dat heeft een weerslag op Lily. Ze is kwetsbaar en onzeker, wat haar een gemakkelijk slachtoffer maakt van de pesters op school. Ze durft er thuis niets van zeggen omdat ze weet dat daar andere problemen spelen, waardoor ze zich heel erg alleen voelt.

Uiteindelijk komt ze toevallig in aanraking met boksen, een sport waar ze echt een uitlaatklep in vindt. Ze sluit zich aan bij een groepje meisjes, waar ze ook nieuwe vriendschappen sluit. Al gaat dat niet vanzelf want Lily is bang dat ze ook hier gepest en beoordeeld zal worden, maar niets is minder waar. Dit geeft haar zelfvertrouwen om te zijn wie ze is en daar trots op te leren zijn. De pijn en de angst van Lily zijn doorheen het verhaal zeer voelbaar dankzij de woordkeuze en vertelstijl van Reid. De vertelvorm in vrije vers is in dit boek echt een meerwaarde omdat de auteur hierdoor kan spelen met klemtoon en woorden en dat zorgt voor een sterkere interpretatie en weergave van gebeurtenissen en emoties.

Vandaag vecht ik terug is een prachtig verhaal over opgroeien, anders zijn en jezelf graag leren zien, ook al maken anderen dat soms moeilijk. Prachtig geschreven, met een rake boodschap en dankzij de vertelvorm leest het boek ontzettend vlot. Dat maakt van dit boek een mustread én zorgt ervoor dat het ook op scholen zeker een aanrader is.