Het dagboek van Cerise

Het dagboek van Cerise: De stenen dierentuin (boek één) – Joris Chamblain & Aurélie Neyret

De stenen dierentuin is het eerde deel in de stripreeks Het dagboek van Cerise. Er zijn vijf delen in de reeks en ze zijn allemaal vertaald! Voor lezers die na deel één dus nog niet uitgelezen, is dat heerlijk nieuws!

Cerise begint een dagboek waarin ze bijhoudt wat er allemaal gebeurt in haar leven. Ze is tieneneenhalf, wil graag schrijfster worden en zoekt haar inspiratie in de mensen om haar heen. Wanneer ze samen met twee vriendinnen een bijzondere man in de gaten houdt, komen ze erachter dat hij hen naar een hele bijzondere plek kan leiden: de stenen dierentuin.

Wat natuurlijk meteen opvalt aan deze strip is de prachtige cover! En het beste is dat de binnenkant minstens zo mooi is. Dit is echt een boek (en een reeks bij uitbreiding) die je enkel voor de cover en tekeningen al zou moeten hebben in je boekenkast. De andere delen en covers zijn al even mooi, dus daar hoef je je absoluut geen zorgen over te maken.

Het verhaal zelf is ook leuk om te lezen. Er zitten heel wat thema’s in: vriendschap is wellicht een van de hoofdthema’s, maar daarnaast komen ook opgroeien, je dromen waarmaken en samenwerken aan bod. Het is leuk om Cerise en haar vriendinnen te volgen in dit avontuur, niet omdat het extreem spannend is, maar omdat het eerder realistisch aanvoelt. De geheimzinnige man die ze in de gaten houden, draagt daar zeker aan bij maar ik vind dat het verhaal vooral uitblinkt door de mooie boodschappen die erin zitten en iets minder door spanningsboog en -opbouw.

Zonder al te veel te verklappen over het verloop van het verhaal is het mooi om te zien hoe op het einde iedereen de handen in elkaar slaat om samen te bouwen aan iemands droom. Enkel door samen te werken kan deze droom verwezenlijkt worden, maar de droom werkelijkheid zien worden doet meerdere mensen deugd. De manier waarop deze boodschap door dit verhaal wordt gebracht, maakt dat ook iets jongere lezers de essentie voelen binnenkomen en dat maakt deze strip heel bijzonder. Het verhaal gaat misschien af en toe net te snel om perfect te zijn, er worden hier en daar passages geskipt waardoor het overhaast lijkt, maar daar lees je overheen.

De stenen dierentuin is een prachtig eerste deel in een reeks die veelbelovend is: met een prachtige cover en al even mooie tekeningen aan de binnenkant is het eerste verhaal van Cerise sowieso eentje om uren naar te blijven kijken, maar ook het verhaal nodigt uit om gelezen te worden. Ik kijk nu al uit naar boek twee, dat hier gelukkig al ligt te wachten!