Er was eens – Jen Minkman, Suzanne Peters, Miranda Peters, Marijke F. Jansen en Cathinca van Sprundel

In Er was eens vertellen auteurs Jen Minkman, Suzanne Peters, Miranda Peters, Marijke F. Jansen en Cathinca van Sprundel elk een moderne versie van een bestaand sprookje. Miranda Peters mag de spits afbijten met Negen levens, een verhaal dat gebaseerd is op het sprookje van Assepoester.

Daarna volgt Ontvlochten van Cathinca van Sprundel, die haar verhaal baseerde op Rapunzel. De grote, boze wolf is het derde sprookje en is van de hand van Jen Minkman, die haar inspiratie duidelijk haalde bij Roodkapje. Marijke F. Jansen wijkt lichtjes van het sprookjespad af door te kiezen voor een herwerkte versie van Frozen: Bevroren en Suzanne Peters sluit de bundel af met haar moderne Doornroosje: Online. Vijf totaal verschillende verhalen, die ooit begonnen met ‘er was eens…’, maar dit keer een heel ander verloop kennen…

Een boek dat gaat over sprookjes kan uiteraard in geen enkele boekenkast ontbreken. Het is heerlijk om je kinderlijke fantasie weer eens boven te halen en de magie zijn werk te laten doen. Enkele verhalen uit deze bundel zijn heel duidelijk afgeleid van een bestaand sprookje, waar andere veel subtieler en creatiever omgaan met de ‘feiten’ uit de reeds vertelde verhalen. Zo is Ontvlochten duidelijk gebaseerd op Rapunzel: een meisje dat opgesloten zit in een torenkamer en wordt bevrijd door een jongeman. Persoonlijk vond ik dit de minst fijne herwerking van de vijf. Enerzijds omwille van het feit dat er relatief weinig is veranderd aan het verhaal en het overduidelijk is dat het Rapunzel is en anderzijds omdat het daardoor geen uitdaging vormt. De andere verhalen vertonen veel subtielere gelijkenissen. In het verhaal van Suzanne Peters bijvoorbeeld, die Doornroosje als vertrekpunt gebruikt, bestaat het gevaar niet uit een prik van een spinnenwiel, maar uit een account op social media en is de boze fee een gebruiker op het internet die het op het hoofdpersonage heeft gemunt.

Het knappe aan het verhaal van Marijke F. Jansen is de combinatie tussen proza en poëzie. Ze combineert haar verhaal met prachtige gedichten die een extra dimensie geven aan het verhaal en op die manier een magische glans toevoegen aan dit toch al bijzonder mooie verhaal. Maar mijn ultieme favoriet is zonder twijfel het verhaal van Jen Minkman: De grote, boze wolf. Hoewel de titel voor zich spreekt, is het verhaal niet zo eenvoudig terug te brengen op het klassieke sprookje. Kleine elementen verwijzen op subtiele manier naar het meisje met het rode kapje: een rode mantel, een mand met spullen die het hoofdpersonage moet wegbrengen en het feit dat ze onderweg van het pad dient af te wijken. Maar Minkman combineert deze elementen tot een bijzonder en nieuw verhaal dat in alles weet te overtuigen. Wat alle verhalen een extra magische touch geeft, zijn de prachtige illustraties die elk verhaal voorafgaan.

Hoewel niet alle verhalen in de bundel even sterk zijn, is Er was eens toch een bijzonder en aangenaam boek dat je met veel plezier doet terugdenken aan je kindertijd en de bijbehorende sprookjes, verhalen en magie. Zoek de gelijkenissen, maar misschien zeker de verschillen en vooral: geniet.