Hartendief op pootjes – Melinda Metz (Marloes)

Dierenliefhebbers opgelet!

Zwijmel jij al bij het eerste contact met een kat? Geniet je van die ondeugende oogjes en gaat je hart sneller slaan bij het horen van het tevreden kattengespin? Bedenk dan dat achter dat schattige koppie een ware terrorkat schuil kan gaan. Eén die z’n zin doordrijft, ten koste van heel veel. Hartendief op pootjes laat zien waar een kat toe in staat is. Melinda Metz beschrijft het verhaal van Jamie met haar kat MacGyver, oftewel Mac.

Nadat de moeder van Jamie haar laatste adem uit heeft geblazen, trekt Jamie met haar kat Mac naar een nieuwe plaats. Ze besluit van de erfenis van haar moeder een jaar helemaal anders te leven. Het wordt “Het jaar van Mij” waarin ze geen enkele relatie aan zal gaan en alleen maar dingen gaat doen die ze leuk vindt: “Tot nu toe had ze achter de rug: Het Jaar van de Egocentrische man, Het Jaar van de Vergat-te-vertellen-dat-ik-getrouwd-was-man, Het Jaar van de Zwaan-kleef-aan-man, Het jaar van de Man met bindingsangst. En, het allerergste jaar, Het Jaar van de Zieke Moeder.” Kat Mac bedenkt echter anders. Hij ziet een geweldige man in de buurt en is vastbesloten: die man moet gekoppeld worden aan Jamie.

Die man is David. Nadat zijn vrouw Clarissa overleed toont hij geen interesse meer in andere vrouwen. Samen met zijn hond Diogee probeert hij het leven op de rit te houden, terwijl zijn vrienden hem talloze keren opnieuw aan het daten proberen te krijgen. Hij is er echter niet in geïnteresseerd.

Hartendief op pootjes is in alles een chicklit en daar moet je maar tegen kunnen. Vanaf de eerste bladzijde weet je al hoe dit verhaal af gaat lopen. Alleen de precieze weg is nog niet uitgestippeld. Personages als Jamie, David en de buren van Jamie zijn uiterst clichématig opgebouwd, waardoor ze weer aandoenlijk worden. Hun gedachtegangen zijn voorspelbaar, maar zorgen door de naïviteit ervan voor veel voldoening op romantiekgebied. Iedereen die geniet van een avondje simpel zwijmelen, komt met deze mensen aan zijn of haar trekken.

Ook het verhaal draagt daar, in zekere zin, aan bij. Kat Mac ontvlucht regelmatig het huis van Jamie om spullen van David te stelen en bij Jamie achter te laten. Op die manier komen de twee met elkaar in aanraking. Romantischer kan bijna niet. Overbekende verhaalelementen als de verschrikkelijke botte mannen met wie Jamie datet en de ronduit vreemde vrouwen die bij David aanschuiven, werken de romantiek in de hand: David en Jamie zijn simpelweg voor elkaar gemaakt.

Wie kritisch kijkt, kan genoeg op het verhaal aanmerken. De originaliteit van het verhaal is niet al te hoog, op de rol van de kat na, en ook de uitwerking van de verschillende perspectieven verdient niet de hoofdprijs. Het gemis van het perspectief van hond Diogee kan zelfs aangemerkt worden als storend. De personages zijn flatcharacters en elke vorm van diepgang in de thematiek is ver te zoeken. Maar wellicht is dat ook niet de ‘bril’ die je moet gebruiken.

Wie Hartendief op pootjes benadert als een heerlijk wegdroomboek vol romantiek, gênante momentjes en een tikkeltje leedvermaak, kan op allerlei manieren genieten. Je moet bij dit boek niet gaan voor de verrassing, maar voor het gelukzalige gevoel wanneer romantiek in de lucht hangt. Als je dat lukt, dan is Hartendief op pootjes een geslaagde keuze.