De Kleine Odessa #3 – De val van Scribopolis boek 1 – Peter Van Olmen

Mabarak is het geheim van de Aquila’s op het spoor en om de geliefde stad Scribopolis van de ondergang te redden, moet Odesa het geheim vernietigen voor haar kwaadaardige vader het geheim in handen krijgt. Maar het geheim van de kanaries bevindt zich in één van de gevaarlijkste boeken ooit: Dracula. Om het te vinden, zal Odessa moeten afdwalen en de gevaren overwinnen. Maar Odessa vecht niet alleen tegen Mabarak; ze vecht ook een innerlijke strijd uit. Zal ze worden zoals Shakespeare, de vader naar wie ze opkijkt? Of schuilt er binnenin haar toch een deel van Mabarak?

Na twee dikke kleppers verwacht je stilaan dat de inspiratie van een auteur begint weg te ebben. Zeker wanneer het verhaal zich afspeelt in een wereld vol magie en fantasie die herkenbaar blijft dankzij de al dan niet historische personages. Maar niets is minder waar. Van Olmen blijft verbazen met de wereld binnen De Kleine Odessa.

Ook dit derde deel bevat de nodige spanning en avontuur om de lezer een dikke 400 pagina’s lang aan de zetel gekluisterd te houden. Net zoals met de vorige delen, is het hier een kwestie van je niet te laten afschrikken door de hoeveelheid pagina’s want het boek leest als een trein. Ik las dit boek bijna in één zitting volledig uit omdat ik volledig in het verhaal zat. Doordat Odessa’s leven een puinhoop begint te worden en ze steeds haar eigen belangen aan de kant schuift om haar geliefde stad te redden, merk je dat ze meer dan één ding aan haar hoofd heeft en vaak niet weet hoe ze daar het best mee om kan gaan. Dat maakt haar heel erg herkenbaar en menselijk. Ze staat continu voor de moeilijke keuze: kiezen voor zichzelf of kiezen voor de stad.

Het leven van Odessa blijkt ook steeds een nieuw luik te hebben om open te trekken want de auteur blijft nieuwe avonturen uit zijn hoed toveren zonder te vervelen. Iets waar menig lezer af en toe voor vreest bij een reeks met een aantal dikke boeken die elkaar opvolgen, maar ook dit derde boek weet de lezer te boeien zonder in herhaling te vallen.

Ik kan alleen maar blijven benadrukken wat voor bijzondere boeken dit zijn. Het verhaal is naar mijn gevoel nog lang niet uitverteld en bevat nog tal van elementen die om antwoorden vragen. Gelukkig ligt het vierde deel al klaar!