Chemie – Kaat De Kock

Wanneer Emma wordt gedumpt door haar vriendje Benno beseft ze dat die relatie toch nooit stand had kunnen houden. Ze hadden geen raakvlakken en hij is nog zo kinderachtig. Net als al haar vorige relaties heeft ze ook bij hem geen wauw-gevoel. Gelukkig brengt de klassenreis naar Griekenland afleiding van haar liefdesleven. En het reisje belooft nog leuker te worden wanneer ze erachter komt dat de knappe meneer Vandevelde, jong, slim én leerkracht chemie, meereist naar Griekenland. Net zoals veel van haar klasgenoten, heeft ze een crush op haar knappe leraar, maar ze beseft ook dat het niets kan worden tussen haar en een leerkracht. Totdat ze denkt dat de interesse wederzijds zou kunnen zijn. Is er echt chemie tussen hen?

Chemie van Kaat De Kock is een dun boekje, maar heeft een prachtige cover die mooi samengaat met de titel en enkele elementen uit het verhaal. Het nodigt meteen uit tot lezen en is ook geschikt voor jongeren die uit zichzelf minder gauw een boek vastnemen.

Wat meteen opvalt bij het lezen van de eerste bladzijden is de heerlijke humor van Emma. Kaat De Kock zorgt er op die manier meteen voor dat het ijs tussen Emma en de lezer gebroken wordt en dat de lezer zichzelf gemakkelijk in haar kan herkennen. Hierdoor ontstaat ook meteen een band en een mooie vriendschap want ik zou maar wat graag een vriendin hebben zoals Emma.

Hoewel ik nu niet direct zou zeggen dat het verhaal voor veel jongeren herkenbaar is (oké, een crush hebben op een leerkracht misschien, maar het feit dat het wederzijds is etc. lijkt me iets minder herkenbaar), krijgt de lezer op geen enkel moment het gevoel dat het verhaal te nep is of in elkaar geknutseld lijkt te zijn. Emma neemt de lezer op een natuurlijke manier mee zonder iets te forceren en zonder te overdrijven. Dankzij de sappige commentaren van haar beste vriendin en de hilarische dialogen tussen beiden neem je de verboden liefde er zonder problemen bij. Helaas stonden er enkele foutjes in het boek, maar die verdwijnen gelukkig naar de achtergrond en hebben voor de rest geen invloed op het verhaal.

Chemie is misschien net wat te eenvoudig en kort door de bocht om een stevige young adult te zijn, maar de humor en personages zorgen ervoor dat de lezer bij het verhaal blijft en dat het thema een mooi evenwicht krijgt aangeboden. Humor is zonder twijfel de grootste troef van dit verhaal en is ook absoluut een meerwaarde. Kaat De Kock schreef een heerlijk boek dat vlot leest en dat geschikt is voor iedereen die houdt van een luchtige young adult.