Als doden spreken – Mel Hartman

Welkom terug in het rommelige leven van April. In het vorige boek, Als doden dromen, maakte de lezer al kennis met Terr en de problemen waar April en haar vrienden mee te maken kregen. In dit tweede deel keert de lezer samen met enkele gekende personages terug naar Terr en zijn er nieuwe problemen om op te lossen. April vecht met haar gave: hoe meer ze er gebruikt van maakt, hoe meer het slechtste deel van haarzelf zich lijkt te ontwikkelen. Daarnaast is er nog een journaliste op aarde die ontdekt heeft dat April niet gewoon een mens is. Om dat aan te tonen, ontvoert ze een van de vrienden van April. Ze zal haar krachten moeten gebruiken om een catastrofale afloop te vermijden. Maar hoe kan ze dat doen zonder zichzelf in haar macht te verliezen?

Wat hou ik van de bijzondere wereld die Mel Hartman heeft gecreëerd met Terr! Ik mocht haar eerder al wat vragen stellen over deze Dodenreeks en over de personages. Dat interview vind je hier.

Vaak zie je bij reeksen dat het tweede deel altijd een beetje inzakt en wat minder boeiend is dan het eerste deel. Dat heeft Mel Hartman hier absoluut kunnen vermijden. Als doden spreken boeit de lezer even sterk als boek één en brengt de wereld van Terr weer opnieuw tot leven. Ik vind het ongelooflijk hoe Hartman deze (voor zover wij weten) fictieve wereld zo realistisch en tastbaar heeft weten te vatten op papier.

De auteur heeft ervoor gekozen enkele sterke personages uit boek één terug aan het woord te laten. In eerste instantie is dat zonder twijfel April Charles, het hoofdpersonage, zelf en ik vind haar nog steeds fantastisch. Ze is een pittige dame, met een ruwe buitenkant, maar ook een zachte binnenkant, die geen blad voor haar mond neemt. Daarbij is ze ook best stoer en dat zorgt voor heel wat grappige momenten die het verhaal ten goede komen.

Ook de spanning zit er weer helemaal in. Eenmaal je aan dit boek begint, is het verschrikkelijk moeilijk om het weg te leggen en dankzij de vlotte schrijfstijl van Hartman ben je zo weer door het verhaal heen. Gelukkig komt er binnenkort nog een derde boek aan!