Planeet Omar: de fantastische reddingsactie – Zanib Mian (Véronique)

Als Omar en zijn klasgenoten na een vakantie terugkeren naar school, staat hun vertrouwde, lieve juf Hallison niet in de klas, maar is ze vervangen door iemand die helemaal het tegenovergestelde is. Iedereen is bang en niemand durft te vragen waar juf Hallison is. Ze gaan enkel af op flarden van woorden en zinnen die ze hier en daar horen in de wandelgangen van de school. Waar is hun juf? Is ze ontvoerd? Is ze meegenomen door aliens? Omar en zijn vrienden besluiten om op onderzoekzoek te gaan.

Een reeks doet het meestal goed in een klas . Als de eerste aanslaat, dan volgen de andere boeken automatisch ook. Planeet Omar is zo’n serie. Het is een avontuur waar je tijdens het lezen in meerolt en waar je een eigen rol krijgt, naast de vrienden van Omar. Waar door samenloop van omstandigheden de meest grappige situaties kunnen ontstaan. Waar je ook meer leert over de gebruiken van Moslims. Niet overdreven, maar wel leuk en leerrijk om te weten.

De kleurrijke kaft samen met de verschillende lettertypes maken van de omslag een echte eyecatcher. Ondanks de vele droedels komt Omar iedere keer in het midden te staan, waardoor je vanaf het begin van het boek meekrijgt wie hij is. Als je na het lezen van het verhaal de droedels nog eens bekijkt, dan snap je waar ook die voor staan.

Eenmaal je die bonte boekomslag omslaat, word je bij ieder boek door de schrijfster verwend met een quote voor de lezer. Bij  Planeet Omar de fantastische reddingsactie start ze haar hardcover met het opdragen van haar boek aan “alle kinderen die doen wat juist is, ook als niemand het ziet.” Een hele mooie om mee te geven en om ook verder mee te werken in de klas.

Je kan elke Planeet Omar los lezen, maar het is zoveel leuker als je ze allemaal leest. In elk boek krijg je iedere keer enkele bladzijden met een tekening en korte beschrijving die verwijzen naar de personages naast Omar in het boek. Zodat je ook de familie en vrienden van Omar leert kennen.

De tekeningen binnenin het boek zijn allemaal in zwart-wit en variëren in grootte. Ze zijn een meerwaarde en ondersteunen het verhaal. Het lettertype wisselt ook geregeld af van grootte en woorden die belangrijk zijn of moeilijker te lezen, krijgen een andere font. Hierbij wordt de spanning opgebouwd of krijgen de kinderen net een rustpauze in het lezen.

Ik ben fan van Planeet Omar en de reeks krijgt een mooie plaats in mijn klasbib. Ik ben zeker dat hij door de thema’s en avonturen die worden besproken volledig meegaat met de leefwereld van de kinderen en hij dus meer in de handen van de kinderen zal terecht komen dat dat hij in de kast zal staan.