Zonderling – Laini Taylor (Lisa)

Zonderling is in 2017 gepubliceerd in Amerika onder de naam Strange the dreamer. Het was daar  een echte hit in de Booktube gemeenschap. Toen ik hoorde dat er in 2019 een Nederlandse vertaling op de markt kwam, was ik dan ook erg nieuwsgierig. Het was al een tijdje geleden dat een YA boek in een fantasiesetting me had kunnen bekoren. Ik moet toegeven dat Zonderling uniek is. De wereld van Zosma en Ween zijn totaal anders dan elk ander boek dat ik me kan herinneren. Dit maakt het zo leuk.

Lazlo Zonderling is een wees uit de stad Zosma. Hij werkt er als bibliothecaris. In zijn vrije tijd verzamelt hij alle informatie die hij maar kan vinden over de stad Ween. Er bestaat een groot mysterie rond Ween. Doordat er zoveel verhalen over Ween bestaan, weet niemand meer wat er echt is en wat niet. Doordat Lazlo de stad blijft onderzoeken, krijgt hij de bijnaam van dromer. Op een dag komt er een leger afgevaardigden van Ween op zoek naar hulp. Iedereen verbaast zich dat Ween zelfs echt bestaat. Iedereen behalve Lazlo, die dit als zijn kans ziet om Ween met eigen ogen te aanschouwen. Maar is Ween wel zoals de legenden vertellen?

Laini Taylor geeft een verrassende twist aan het godenverhaal. Net als de Griekse goden hebben ze allemaal erg menselijke eigenschappen. Het grote verschil is dat ze in haar wereld niet aanbeden maar gehaat worden. Dit geeft een interessante dynamiek. Beide groepen hebben een vertekend beeld over de ander, waardoor er heel wat vooroordelen ontstaan. Maar boven dit alles is Zonderling een liefdesverhaal. Een liefde die meer omvat dan pure romantische liefde. Het gaat verder dan dat. Het gaat ook over leren houden van jezelf en de liefde voor verhalen, waar wij ons als lezers erg in kunnen vinden natuurlijk. We weten al vanaf pagina één hoe het verhaal afloopt. Toch weet Laini Taylor ons te verrassen. Het einde zelf zegt ons weinig. Zelfs wanneer je de achtergrond van het verhaal hebt gelezen, komt het einde nog hard aan. Zonderling zet alles klaar voor het vervolg. Binnenkort verschijnt het in het Nederlands!