Hashtag Hiernamaals – Vanessa Gerrits

Cleo haar leven verandert plotsklaps wanneer ze besluit te solliciteren voor een goed betaalde vakantiebaan waarmee ze haar studies kan betalen en de financiële situatie thuis meteen kan verbeteren. Een bijzondere sollicitatietest heeft ze daarvoor over en voor ze het weet, krijgt ze samen met drie andere meiden en een jongen een contract aangeboden van de bijzondere dokter Giamotto. Dan pas blijkt hoe absurd de vakantiebaan eigenlijk is: ga dood, vind Elena, kom terug. Cleo moet samen met de vier anderen infiltreren in het Hiernamaals om Elena, de dochter van een rijke farmaceuticadirecteur, terug te brengen. Maar hoe ziet het Hiernamaals eruit? En waar kunnen ze Elena vinden? Hoe geraken ze ooit in het Hiernamaals? Maar belangrijk: hoe geraken ze er terug uit?

Vanaf het begin is duidelijk dat Hashtag Hiernamaals een bijzonder en origineel verhaal omvat. Een mysterieuze vakantiejob die de mogelijkheid biedt om te infiltreren in het Hiernamaals is geen alledaagse kost, maar geeft het verhaal wel onmiddellijk de nodige mysterieuze sfeer die de lezer onmiddellijk intrigeert. Hoofdpersonage Cleo is een goede gids doorheen het verhaal: ze is realistisch, heeft de nodige herkenbare problemen (verliefd worden, vertrouwen…) en de chemie tussen haar en Presley zorgt het hele boek lang voor een fijne afwisseling met de doodserieuze missie. Ook de andere drie jongeren die meegaan op missie vormen een scherp contrast, maar dit draagt zeker bij tot de vlotheid van het verhaal. Het feit dat ze allemaal zo sterk van elkaar verschillen, maakt van de groep een echte representatie van groepjes in de realiteit. Daarnaast maakt het dat er hier en daar conflicten ontstaan tussen hen, die soms leiden tot grappige situaties maar soms ook tot bittere ernst.

Van begin tot eind blijft de lezer erg geboeid kijken naar de setting die Gerrits goed weet op te bouwen. De zeven niveaus van het Hiernamaals zijn allemaal erg verschillend van elkaar en op elk niveau komt de groep voor een andere uitdaging te staan. De fantasie en creativiteit die hierbij aan bod komen, zijn echt bijzonder en de worldbuilding is zo geloofwaardig dat je als lezer zelf toch benieuwd wordt naar dat Hiernamaals. Hoewel dit misschien sciencefiction lijkt, ben je als lezer helemaal mee met het verhaal. Alles lijkt te kloppen, waardoor je geen achterdocht krijgt en vlot meeloopt met Cleo en de rest.

Hashtag Hiernamaals is een fantastische leeservaring: spannend, boeiend en origineel van begin tot eind. Een boek om met volle teugen van te genieten.