Zonder jou besta ik niet

Zonder jou besta ik niet – Petra Kramer

Petra heeft het redelijk goed voor elkaar in haar leven: ze heeft twee prachtige kinderen en een goede baan en ondanks haar scheiding voelt ze zich gelukkig. Wanneer ze de charmante Olivier ontmoet, heeft ze het idee dat ze terug klaar is voor een relatie, zeker met een man als Olivier. Hij daagt haar uit op alle vlakken in het leven en wakkert haar ondernemingszin aan. Wat Petra op dat moment nog niet weet, is dat hij een meestermanipulator is en dat zij niet de eerste vrouw is die hij probeert in zijn macht te krijgen. Als ze dat beseft, is ze al schulden aangegaan en krijgt ze Olivier niet zomaar uit haar leven. Kan ze aan hem ontsnappen?

De quote op de kaft overtuigde me meteen om het verhaal van Petra Kramer te gaan lezen. Ik heb zelf, gelukkig, geen ervaring met het soort relaties dat Petra in haar boek beschrijft, maar ik vond het heel leerrijk om haar verhaal te kunnen ontdekken. Zeggen dat dit een ‘mooi’ boek is, dekt absoluut de lading niet want het thema is op geen manier in enkele woorden uit te drukken.

Ik had vanaf de start wat moeite om in het verhaal te komen en dat lag voornamelijk aan de schrijfstijl en de slordige foutjes in het boek. Het hele verhaal lang heb ik me niet helemaal kunnen inleven door de schrijfstijl waar ik maar niet aan kon wennen, maar dat hield me als lezer niet tegen om het verhaal te ontdekken. Het had misschien nog harder binnengekomen als de afstand tussen de lezer en de auteur minder groot was geweest, maar desondanks blijft het verhaal boeiend.

Petra Kramer beschrijft op een nuchtere, bijna zakelijke manier wat er in haar leven is gebeurd. Ik kan me voorstellen (en dat zegt ze zelf ook in het nawoord) dat je als lezer vaak denkt: Hoe heb je dit kunnen laten gebeuren, hoe kon je niet zien wat er gebeurde met Olivier in de buurt? Maar die man was sluw, zette kleine stapjes en slokte haar zo op dat het niet opviel. Enkel toen het al te laat was. Ergens kan ik me voorstellen dat je als auteur een beetje afstand neemt van het hele gebeuren om het goed op papier te krijgen, maar ik kreeg daardoor nooit het emotionele aspect echt binnen. Het mooie aan het verhaal van Petra is dat het (zoals de quote op de kaft ook zegt) de vrouwelijke kracht is die ervoor zorgt dat ze Olivier uit haar leven kan bannen.

Zonder jou besta ik niet is een heftig verhaal over samenleven met een pathologisch leugenaar met psychopathische kenmerken. Het biedt duidelijke inzichten, maar blijft emotioneel te vlak om je echt in te leven. Toch is het verhaal heel indrukwekkend en zet het de lezer zeker aan het denken. Jammer van de schrijfstijl en de slordigheden, maar desondanks is het een boek dat gelezen moet worden.