Zeis

Zeis – Neal Shusterman (blogtour)

Zeis

Wie de blog een beetje in de gaten heeft gehouden, heeft vast en zeker gelezen dat ik volledig overdonderd werd door Dor, het eerste vertaalde boek van Neal Shusterman dat ik las. Toen ik ontdekte dat er een nieuw boek van Shusterman zou worden vertaald, was ik zo benieuwd naar meer werk van deze geweldige auteur! Zeis was zonder twijfel het boek waar ik het hardst naar uitkeek in heel 2021 en heeft niet teleurgesteld. Integendeel.

Shusterman neemt je mee naar de toekomst, naar een leven waarin de dood geen cruciale rol meer speelt. De mensheid is erin geslaagd de dood te overwinnen, maar om de bevolkingsaantallen onder controle te houden, zijn er mensen met een bijzonder beroep: de Zeisen. Zij zijn de enigen die mensen kunnen dorsen, die dus een leven kunnen beëindigen. Dat is niet zonder regels of vooropgestelde protocollen. Citra en Rowan worden allebei geselecteerd om een opleiding tot Zeis te volgen, maar dat is echt het laatste wat ze willen. Helaas kunnen ze het niet tegenhouden want weigeren staat gelijk aan het tekenen van je eigen doodvonnis. Tijdens hun opleiding blijkt dat er veel meer aan de hand is binnen de Orde dan ooit voor mogelijk werd gehouden en moeten Citra en Rowan tot het uiterste gaan. Wat is die ideale wereld hen waard?

Neal Shusterman doet het opnieuw! Net zoals in Dor creëert hij hier een wereld die de lezer van begin tot einde in de ban houdt. Zeis heeft een heel ander concept dan het vorige boek. Waar Dor vooral gebaseerd was op een wereld die gevaarlijk dicht bij de huidige wereld van nu staat (klimaatproblemen, waterschaarste…) en de auteur daar gebruik van maakte door de lezer de desastreuze gevolgen te laten zien, werkt Shusterman hier op een andere manier. De wereld in Zeis is geen wereld die heel nauw bij de onze aansluit, maar toch zijn er genoeg elementen aanwezig die de lezer wel herkent waardoor hij helemaal opgaat in het leven van Citra, Rowan en de andere Zeisen.

Het idee rond het onsterfelijk zijn van de mensheid spreekt tot de verbeelding, maar het is vooral de wereld van de Zeisen die de lezer bladzijde na bladzijde intrigeert. Er zijn strikte regels van toepassing op het dorsen van mensen en Zeisen worden ook gecontroleerd, maar Shusterman speelt vooral met het gegeven rond macht. Hoe ver kunnen we gaan in extremen voor iemand een grens trekt? En hoe gevaarlijk is macht? Het zijn thema’s en vragen die ervoor zorgen dat Zeis een levensecht verhaal wordt dat binnenkomt en dat misschien toch weer dichter bij onze eigen wereld aansluit dan je hoopt…

Ondanks de dikte van het boek is het opnieuw een verhaal dat je het liefst in één keer wil uitlezen. Door het verhaal af te wisselen met dagboekfragmenten van verschillende Zeisen komt de lezer steeds meer te weten over de wereld waarin de Zeisen leven, terwijl je daarnaast ook gewoon Citra en Rowan volgt. Op die manier kan de auteur de lezer op het juiste moment van cruciale informatie voorzien en behoudt Shusterman zelf de controle. Dat zorgt ervoor dat je bladzijde na bladzijde op het puntje van je stoel zit en wil doorgaan, om te ontdekken hoe alles precies in elkaar zit.

Zeis is zo’n boek dat je liever niet uitleest omdat je niet wil dat het hier stopt. Gelukkig is dit deel één in een reeks en mogen we misschien hopen dat ook de andere delen zullen worden vertaald. Maar voor het zover is: laat je onderdompelen in de wereld van de Zeisen en volg zelf met ingehouden adem hoe Shusterman je in zijn greep houdt. Want dit boek moet je gelezen hebben!