De vliegende jongen

De vliegende jongen – Bies van Ede (Véronique)

We nemen een duik in de tijd. We keren terug naar het jaar 1795. De tijd waar geleerden op zoek gaan naar de kracht van elektriciteit. Het gewone volk vindt dit maar magie en tovenarij. Het kermisvolk probeert met de kennis die zij hebben, het gewone volk op het foute pad te zetten, allemaal ten gunste van zichzelf. Sybren leert tijdens zo’n kermisfestival Jeltje kennen die bij professor Volta werkt. Zij beleven samen een knetterend en spetterend avontuur.

De vliegende jongen is één van de jeugdboeken waar schrijver Bies van den Ede ons mee terug neemt in de tijd. Voor kinderen die houden van geschiedenis, maar nog te jong zijn voor het echte werk is dit boek een mooie start. De eerste bladzijden geven waargebeurde feiten mee. In korte stukjes wordt op een kinderlijke manier uitgelegd hoe het land er op dat ogenblijk uitzag. Zo kan men zich al enig beeld vormen van de tijd waarin men terechtkomt. Ik zou de andere boeken nog eens van dichtbij moeten bekijken maar deze speelt zich voornamelijk in Nederland af. België bestond toen nog niet en was een deel van de Franse republiek. De schrijver besteedt ook twee bladzijden aan hoe kinderen in deze tijd leefden. Dit is ook wel belangrijk om zo waarheidsgetrouw het verhaal te laten verlopen.

Met die schetsen is het voor kinderen dan ook heel leuk om aan het verhaal te gaan beginnen. Het avontuur is heel vlot geschreven, waardoor je er gemakkelijk doorheen gaat. Kinderen moeten wel al een ruime leeservaring hebben en moeten natuurlijk ook interesse in geschiedenis hebben. Ook als je er voor kiest om voor te lezen, kan je kinderen met deze hardcover gaan boeien. Op verschillende pagina’s krijg je illustraties mee die je verder laten fantaseren in de tijd waar je nu vertoeft. Els van Egeraat heeft in haar illustraties ook iedere keer een item in de kijker geplaatst waar je ook weer verder over kan praten. Als juf kan je die dus in verschillende lessen gaan inzetten. Naast Nederlands en geschiedenis, kan het ook een instap zijn bij techniek en bij mens en maatschappij. De schrijver maakt je op het einde van het boek warm voor een boekbespreking en geeft je tips die je hierbij kan gebruiken. Helemaal achteraan vind je nog enkele andere boeken die in die reeks van Duik in de tijd te lezen zijn. Een aanrader voor in iedere schoolbibliotheek.