Wilde gok

Wilde gok – J. Bollé

Wanneer Céleste De Châtillon weduwe wordt, lijkt het haar en haar dochters aan niets te ontbreken. Haar man laat hen namelijk een fortuin na, maar al snel blijkt dat de levensstijl en vooral de gokverslaving van Céleste de erfenis snel doet krimpen. De schulden stapelen zich op en Céleste is genoodzaakt zich te richten tot zeer duistere figuren om niet in de afgrond te vallen. Zo komt ze terecht in het drugsmilieu en zet ze niet alleen haar eigen leven, maar ook dat van haar lievelingsdochter Bo op het spel. Op hetzelfde moment wordt er in de Provence een jonge vrouw wakker met geheugenverlies. Ze kan zich niets meer herinneren over haar leven: geen naam, geen plaatsen en zelfs niet wat ze graag deed. Het enige wat ze weet, is wat de man die in hetzelfde huis woont haar vertelt. Maar kan ze die man wel vertrouwen?

Johnny Bollé schreef eerder al o.a. Egyptisch blauw en Hij noemde me duivelskind. Nu is hij er met een nieuwe thriller en hij laat meteen zien dat hij zich staande kan houden in het genre!

Het verhaal wordt vanuit verschillende standpunten verteld. De lezer volgt het verhaal vanuit het standpunt van Céleste, maar ook dat van Bo komt aan bod, net zoals dat van Leon. Op die manier heb je als lezer af en toe een informatievoorsprong op bepaalde personages, maar toch weet je nooit voldoende om de volledige puzzel te kunnen leggen. Net dat houdt het interessant. Een informatievoorsprong in een thriller zou ervoor kunnen zorgen dat je afhaakt omdat je bepaalde dingen al weet, maar Bollé zorgt ervoor dat er genoeg vragen overblijven om verder te willen lezen. Daarnaast zorgt het wisselen in perspectief er ook voor dat het verhaal een vlot tempo krijgt en de lezer steeds nog snel een hoofdstukje mee wil pikken.

Wat bij dit verhaal wel heel belangrijk is, is dat je als lezer je aandacht erbij houdt. Mede door de wissel in perspectief, maar ook door de complexiteit van de ontknoping. De stukjes passen meesterlijk in elkaar en het is duidelijk te zien dat Bollé zeer goed over zijn plot heeft nagedacht, maar dat maakt ook dat de lezer zijn aandacht het volledige boek lang op een hoogtepunt moet houden om op het einde alles in elkaar te zien vallen. Er zitten heel wat twists en bijzonderheden in de ontknoping, maar enkel de lezer die het verhaal aandachtig heeft gevolgd zal de stukjes in elkaar zien vallen. Zorg er dus zeker voor dat je dit boek leest zonder al te veel afleiding om je heen.

Wilde gok is een topthriller met een ingenieus plot, sterke personages en een moordend tempo. Enkel de aandachtige lezer zal ten volle kunnen genieten van het boek, dus zorg ervoor dat je dit boek niet vastneemt als je concentratie niet al te hoog is. Los daarvan ben je als lezer vanaf de start aan het meedenken en meezoeken naar puzzelstukjes en word je op het einde toch nog zwaar verrast. Knap werk!