Wie is Maud Dixon? – Alexandra Andrews (Lisa)

Florence werkt als redactieassistente bij een uitgeverij. Als ze de kans krijgt om de persoonlijke assistente te worden van de besteller auteur Maud Dixon, grijpt ze deze dan ook met beide handen aan. Maud Dixon is het pseudoniem van Helen Wilcox, een jonge vrouw die Florence al snel als een rolmodel gaat beschouwen. De twee vrouwen gaan naar Marokko als onderzoek voor Helen haar volgende roman. De eerste dagen van hun trip lijkt wel een sprookje voor Florence. Ze krijgt al snel een reality check, wanneer ze wakker wordt in een ziekenhuis en Helen verdwenen lijkt te zijn. Iedereen spreekt haar aan met mevrouw Wilcox en vertellen dat ze een auto-ongeluk heeft gehad. Florence kan zich niets herinneren van de avond voordien. Ze wordt geconfronteerd met een dilemma: houdt ze haar eigen saaie leven of kiest ze voor het leven van Helen Wilcox, waar ze meteen ook het pseudoniem van Maud Dixon overneemt?

Wat me in eerste instantie aansprak aan deze thriller is dat het zich afspeelt in het uitgeverswereldje. Dit leek me een interessante achtergrond voor een thriller. Spijtig genoeg komt schrijven en de uitgeverswereld niet al te veel aan bod in Wie is Maud Dixon?.

Het verhaal zelf heeft me een beetje teleurgesteld. Florence komt erg naïef over. Ze gelooft alles wat mensen haar vertellen, zonder dit ook maar een beetje in vraag te stellen. Als mensen dan profiteren van deze naïviteit is ze geschokt. Ik heb verschillende keren met mijn ogen moeten rollen om de beslissingen die ze nam. Ze deed dingen zonder dat ze stilstond bij het effect van haar acties. Ik zag de grote plottwist ook al tamelijk snel aankomen. Maar dit kan misschien ook komen doordat ik veel thrillers lees en daardoor goed ben geworden in het raden van plottwisten. Ik vind dit ook niet altijd even erg. Het feit dat het hoofdpersonage Florence op mijn zenuwen werkte, had er waarschijnlijk wat mee te maken dat het me nu wel stoorde. Het verhaal zelf las wel vlot. De korte hoofdstukken zorgden ervoor dat de vaart in het verhaal bleef.  Wie is Maud Dixon? was geen thriller voor mij, dus volgende keer beter.