Hamley is jarig – Sandra J. Paul

Hamley is jarig is het eerste deel in een nieuwe reeks rond katje Hamley. Ze woont samen met haar zusjes, moeder en twee honden bij een fijn en warm gezin. Maar Hamley vindt het niet zo leuk om de kleinste en de jongste te zijn. Terwijl haar zusjes en de honden buiten kunnen gaan ravotten en spelen met de andere dieren, moet Hamley binnen blijven. Ze verveelt zich dood en wil zo graag op avontuur. Wanneer haar baasjes een verjaardag vieren, bedenkt Hamley een fantastisch plan: zij wil ook een verjaardag vieren, mét taart. Dus bedenkt Hamley een plan om ongezien het huis te verlaten…

Dit is het eerste boek in een nieuwe reeks, waarin katje Hamley centraal zal staan, maar het is ook meteen het allereerste boek van Sandra J. Paul voor deze doelgroep met illustraties. Lezers die haar boeken kennen, weten dat ze steengoed is in het bedenken van spannende plottwists en sterke personages die blijven nazinderen. Natuurlijk is deze jeugdreeks iets helemaal anders. Maar ook dit lijkt geslaagd!

Hamley is jarig is een speels en avontuurlijk verhaal voor lezers vanaf ongeveer 7 jaar. Dankzij het duidelijke lettertype en de bladschikking kunnen jonge kinderen zeker zelfstandig aan de slag met dit verhaal. Doorheen het boek bevinden zich illustraties in kleur. De tekeningen zelf zijn in hoeveelheid eerder beperkt, maar na elk hoofdstuk vind je ook een kleine Hamley terug, wat een leuke afwisseling geeft. Hoewel ze in aantal dus eerder beperkt zijn, zijn ze wel enorm schattig! Ik ben er zeker van dat katje Hamley heel wat hartjes zal veroveren. Alleen die cover al!

Ik ben er zeker van dat de doelgroep hier enorm van zal genieten, al had ik af en toe het gevoel dat het misschien nog net iets meer had kunnen hebben. Misschien lagen mijn verwachtingen te hoog of had ik meer illustraties verwacht, maar desondanks was het een fijn boekje voor tussendoor. Ik ben alleszins heel benieuwd naar meer avonturen van dit katje en de familie en gelukkig moeten we daar niet zo lang op wachten. Deze zomer zal een nieuw avontuur van Hamley te vinden zijn in de boekhandel en ook voor 2022 zullen er vast en zeker plannen zijn!

Zoek je voor je kleine lezertjes nog een leuk en avontuurlijk verhaal met grote smeltfactor? Dan scoor je gegarandeerd met Hamley is jarig. Dankzij de kleurrijke en vooral ook schattige cover, zullen veel kinderen snel grijpen naar dit boek. En dieren in de hoofdrol werken altijd! Geniet samen of laat ze alleen lezen wat Hamley meemaakt in dit eerste boekje in een nieuwe reeks.