hotel Flanagans

Welkom bij hotel Flanagans – Asa Hellberg (Lisa)

Hotel Flanagans met zijn kroonluchters en fluwelen sofa’s, is het middelpunt van de high society van Londen. Wanneer je geen uitnodiging ontvangt voor één van hun luxueuze feestjes is dat een schande. Aan het hoofd van deze goed draaiende onderneming staat Linda Lansing. Maar Linda voelt zich niet echt thuis in het rijke wereldje. Haar hart ligt nog altijd in Zweden, waar ze als klein meisje is opgegroeid in een klein dorpje. In Londen heeft ze het als ongetrouwde, vrouwelijke hoteleigenaresse niet altijd even gemakkelijk. Er zijn al verschillende jaren verstreken sinds de dood van haar vader en toen ze het hotel erfde. Toch is ze nog steeds verwikkeld in een machtsstrijd met haar neven, die zichzelf als de rechtmatige eigenaren zien van hotel Flanagans. Ze is bereid om te vechten voor het levenswerk van haar vader, maar vraagt zich tegelijkertijd ook regelmatig af of het allemaal wel de moeite waard is.

Welkom bij hotel Flanagans had verrassend meer diepgang dan ik had verwacht. Het verhaal van Linda is inspirerend: hoe ze als jong meisje aan het hoofd komt te staan van een groot hotel en erin slaagt om het rendabel te houden. Dat moet in de jaren ’60 niet gemakkelijk geweest zijn. Maar daar stopt het niet. Asa Hellberg gaat ook onderwerpen als racisme en verkrachting niet uit de weg.

Ondanks de wat serieuzere thema’s voelt het boek zelf helemaal niet zwaar aan. Het leest eerder als een soapserie. Het verhaal wordt verteld uit verschillende perspectieven. We volgen Linda als hoteleigenaresse, Emma als jong meisje dat los wil komen van haar strenge katholieke opvoeding en Elinor die het dankzij haar huidskleur moeilijk heeft om op te klimmen op de carrièreladder. Dit zijn slechts een paar van de geweldige personages die in het boek voorkomen. Het zijn vooral de vrouwen die er bovenuit steken, met hun onbreekbare moed en doorzettingsvermogen. Het was voor mij ook een verrassing dat dit deel één is van een serie. Al ben ik hier eigenlijk heel blij mee, want dat betekent dat we nog minstens één boek mogen verwachten in deze geweldige wereld met deze top personages.