Je hebt een nieuwe volger

Je hebt één nieuwe volger – Chinouk Thijssen

Sterre is vlogster en krijgt een promoreis aangeboden naar Turkije. Samen met twee andere meisjes, influencer Liz en blogster Brenda, reist ze met het vliegtuig naat het Turkse dorpje Oba. Daar gaat het al snel mis. Sterre merkt een rood lichtje op in de bosjes dicht bij hun verblijf en komt er samen met de andere meiden achter dat iemand hen in de gaten houdt. Wanneer er mysterieuze beelden worden toegevoegd aan de filmpjes van Sterre waaruit blijkt dat degene die hen in de gaten houdt, ook binnen in huis rondwaart. Sterre wil zo snel mogelijk naar huis, maar dat kan niet zomaar…

Een nieuwe boek van Chinouk Thijssen belooft altijd enkele fijne leesuurtjes. Na Fataal spel en de Truth or Dance-trilogie is er nu een nieuwe thriller voor young adults waarin de auteur handig inspeelt op de thema’s die leven bij jongeren zoals sociale media.

De lezer volgt dit verhaal vanuit verschillende perspectieven: Liz en Sterre wisselen elkaar af, maar daarnaast wordt er ook een ander personage aan het woord gelaten op zwarte bladzijden. Hierdoor heb je als lezer altijd een klein beetje meer informatie dan de hoofdpersonages, maar ook weer niet zoveel dat je al weet wat er hen te wachten staat. Door die balans blijft het boek spannend en onvoorspelbaar. Voeg daar de vlotte schrijfstijl van Thijssen aan toe en je hebt een verhaal dat vlot leest. Hoewel het dit keer geen personages zijn om in je hart te sluiten – daarvoor blijven ze iets te vlak en vooral afstandelijk – doet dat geen afbreuk aan het verhaal. De meisjes komen nogal verwend over en maken soms wat oppervlakkige opmerkingen, maar ze passen wel in het verhaal.

De kanttekening die daarbij te maken valt, is dat het einde heel erg gemaakt aanvoelde. De auteur werkt heel goed naar de climax en ontknoping toe en als lezer kijk je echt naar dat hoogtepunt uit, maar wanneer je dan uiteindelijk weet hoe het hele verhaal in elkaar zit, blijf je als lezer een beetje op je honger zitten. Het voelt alsof de spanning opeens verdwenen is en het verhaal een beetje eindigt met een anticlimax. Jammer, want voor de rest is het een prima verhaal.

Je hebt één nieuwe volger is een boek waarvan mindere ervaren lezers zullen genieten, maar jongeren die vaker naar een boek grijpen blijven op hun honger zitten door het einde. Hoewel de puzzelstukjes in elkaar vallen, lijkt het vergezocht en niet volledig geloofwaardig. De minder ervaren lezer zal dankzij dit boek wel inzien dat lezen leuk kan zijn want daar zorgt Chinouk Thijssen wel voor: een vlot lezend verhaal dat jongeren aanspreekt.