The Nerd Academy

The Nerd Academy – Bieke Vanlaeken

Kathinka Bacho heeft het thuis niet gemakkelijk. Omdat ze met zoveel kinderen zijn, hebben haar ouders niet veel geld meer over en is er weinig ruimte om leuke dingen te doen. Daarnaast is ze enorm slim waardoor ze zich op school dood verveelt. Er is maar één mogelijkheid om te ontsnappen aan de sleur van haar leven en dat is The Nerd Academy: een prestigieuze school waar enkel de allerslimsten mogen gaan studeren. Maar voor je wordt toegelaten tot de academie moet je een toelatingsexamen afleggen. Gelukkig is dat voor Kathinka geen probleem, maar toegelaten worden blijkt niet meer haar grootste zorg te zijn. Kan ze vrienden maken op de nieuwe school? Waarom wordt het haar zo moeilijk gemaakt door een van haar medestudenten? En wat is het mysterieuze boek dat ze vindt in een geheime kamer op school?

Ik maakte kennis met Bieke Vanlaeken door het boek Helena, dat me vanaf de allereerste bladzijde wist te overtuigen. Dat maakte natuurlijk dat ik heel erg benieuwd was naar haar nieuwste boek en wat opvalt aan de boeken van deze auteur is dat ze altijd veel ruimte voor creativiteit en fantasie hebben, maar ook dat de auteur er altijd in slaagt een bijzonder element toe te voegen aan het verhaal, ook in The Nerd Academy.

Het is leuk om eens een boek te lezen over een personage dat heel erg graag naar school gaat en bijvoorbeeld graag wiskunde doet. In veel jeugdboeken staat het bol van de clichés wat school betreft, dus op dat vlak is Kathinka zeker een verademing. Ook de combinatie van realisme en fantasie weet Vanlaeken mooi te verwerken tot één boek. Enerzijds heb je het verhaal rond de familie van Kathinka, met een beperkt budget door de vele kinderen, wat dicht aanleunt bij de realiteit. Anderzijds gebeuren er zeer bijzondere dingen op The Nerd Academy, die soms wat meer weg lijken te hebben van magie, maar die elementen dragen bij tot de ode aan de fantasie die in Vanlaekens boeken een rode draad lijken te vormen. De scènes in de eetzaal van de academie doen bij wijlen denken aan de zalen op Zweinstein, waar Harry Potter terug te vinden is.

Sommige gebeurtenissen die op de cover en achterflap staan vermeld komen pas zeer laat in het boek aan bod en dat is een beetje jammer omdat je daar ergens wel op zit te wachten als lezer, doordat ze zijn aangekondigd op de flap. Toch zakt het verhaal zonder die gebeurtenissen nergens in. Er gebeurt genoeg om de lezer aandachtig en geboeid te houden, de medeleerlingen van Kathinka zorgen voor genoeg afleiding en ook het docententeam spreekt tot de verbeelding.

Aangezien het morgen 1 september is en het nieuwe schooljaar van start gaat, is er geen beter moment en geen beter boek te vinden om een kleine ode te brengen aan terug naar school gaan dan The Nerd Academy. Het is een realistisch verhaal met toch heel wat fantasie-elementen waar veel lezers van zullen genieten! De bijzonderheden op de academie triggeren de verbeelding en nodigen uit om mee op zoektocht te gaan. Precies wat een boek zoals dit zou moeten doen!