Voor het donker thuis

Voor het donker thuis – Riley Sager (Lisa)

Voor het donker thuis

Er is één vraag die altijd opnieuw aan Maggie Holt wordt gesteld en dat is: ‘Hoe was het om in dat huis te wonen?’
Vijfentwintig jaar geleden woonden Maggie samen met haar ouders in het 19e-eeuwse Banebarry Hall in Vermont. Ze woonden daar slechts twintig dagen, voor de familie de woning in het midden van de nacht ontvluchtte om er niet meer terug te komen.  Ewan, Maggie’s vader schrijft een besteller over hun ervaringen in Banesbarry Hall. In het heden knapt Maggie oude huizen op en herinnert ze zich weinig van haar tijd in Vermont. Ze gelooft ook niet dat haar vader de waarheid vertelde in zijn non-fictie boek. Wanneer haar vader sterft, komt ze erachter dat hij haar Banesbarry Hall heeft nagelaten. Ze besluit om de woning een make-over te geven en hoopt op deze manier ook achter de waarheid te komen wat er echt gebeurd is in haar jeugd. Wanneer ze Banesberry Hall met eigen ogen ziet, wordt ze overrompelt door een onheilspellend gevoel. De statige woning ziet er nog precies zo uit als in haar jeugd. Ze begint te twijfelen of er toch geen waarheid in haar vaders boek schuilt.

Voor het donker thuis brengt verschillende elementen waar ik zo van hou in de gotische literatuur samen. Banesbarry Hall heeft de perfecte creepy sfeer die zo noodzakelijk is, het duistere verleden van de villa en het geheim dat achter de gesloten deuren schuilt maken het plaatje helemaal af. De hoofdstukken worden afgewisseld door gebeurtenissen uit het heden en hoofdstukken uit het boek dat de vader van Maggie schreef. Het is net leuk dat Maggie zo sceptisch is tegenover de spookverhalen die haar vader vertelde in zijn boek.

Wanneer ze door de verschillende vreemde gebeurtenissen toch begint te twijfelen, maakt dat het des te enger. Ik zou dit boek omschrijven als een kruising tussen een thriller en horror. Zelf heb ik tegenwoordig zelden schrik in een boek, maar ik werd helemaal meegezogen in de sfeer. Ik had wel een idee wat het geheim zou kunnen zijn. Sommige elementen had ik geraden en andere dan weer totaal niet. Er zijn weinig hedendaagse schrijvers die het genre van gotiek op een goede manier op papier kunnen zetten. Riley Sager is daar alvast in geslaagd.