Vijftig piemels later

Vijftig piemels later – Deborah Seymus

In Vijftig piemels later neemt Deborah Seymus de lezer mee in haar woelige jaren als jonge vrouw die zoekt naar zichzelf. Ze is doodeerlijk over haar verliefdheden en haar seksuele avonturen, maar ook over haar verleden en trauma’s. Man na man, piemel na piemel, ontdekt Deborah zichzelf een beetje meer en leert ze wie ze echt is en hoe ze die persoon kan liefhebben, ook als het even wat moeilijker gaat. Uiteindelijk vond ook zij, na een aantal woelige jaren, haar geluk.

Wellicht weet je als je dit boek ziet niet wat je precies kan verwachten of moet denken. Dat had ik ook. De cover en de titel lijken te wijzen op een boek over seks en dat is het ook zeker wel, maar het is niet alleen dat. Vijftig piemels later is heel veel meer. Ik vind het bijzonder knap dat de auteur zo’n eerlijke kijk durft geven in haar leven want het was er eentje met af en toe zeer woelig water. Maar net dat maakt dit boek zo mooi: de ruwe eerlijkheid, die zowel inspirerend als helend kan werken voor iedereen die het leest.

Vijftig piemels later gaat over hoe Deborah door een moeilijke jeugd zoekt naar wie ze echt is. Daar komen heel wat mannen bij kijken en geweldige seks, maar ook slechte seks en alles daartussen. Maar bovenal gaat het boek over de volledig zoektocht naar je eigen ik: fysiek (je lichaam leren accepteren en kennen), emotioneel (weten wat je nodig hebt in een relatie en voor jezelf) en spiritueel. Ik denk dat er veel mannen én vrouwen iets kunnen hebben aan het verhaal dat Deborah in dit boek vertelt. Er zitten heel wat slechte en zelfs traumatische ervaringen in het boek, maar je ziet als lezer ook hoe ze hierdoor groeit: ze leert dingen over zichzelf, over relaties, over haar normen en waarden. Ze geeft zelf ook aan dat al die ervaringen er uiteindelijk toe hebben geleid dat ze daardoor nu de persoon is die ze is.

Het boek leest heel vlot door de fijne schrijfstijl en door de korte hoofdstukken. Daarnaast voorziet Seymus ook intermezzo’s, waarin je als lezer samen met haar even stilstaat bij de besproken mannen van de vorige hoofdstukken. Dat maakt het geheel behapbaar en zorgt er ook voor dat je een nog betere inkijk krijgt in de beleving van de auteur en wat ze leert uit alle momenten.

Vijftig piemels later is wat mij betreft een mustread voor iedereen die af en toe zoekt naar (zelf)liefde en zichzelf. Een ruw, maar eerlijk verhaal waar veel uit te leren valt.