Verkeerde plaats, verkeerde moment

Verkeerde plaats, verkeerde moment – Gillian McAllister

Jen staat op een herfstnacht te wachten tot haar tienerzoon thuiskomt. Wanneer hij de straat in loopt, vinden er gebeurtenissen plaats die ze niet voor mogelijk had gehouden. Ze ziet hoe haar zoon een vreemdeling vermoordt met een mes, vlak voor hun huis. Zijn toekomst is voorbij, dat beseft ze meteen als er een politiewagen voor hun deur stopt. Maar toch verandert alles als ze de volgende dag wakker wordt en ziet dat het niet de volgende dag is, maar de dag voor de moord. En als ze de dag daarna wakker wordt, is ze weer een dag teruggegaan in de tijd. Al snel is duidelijk dat ze dingen over het hoofd heeft gezien in het verleden die hebben geleid naar de moord die haar zoon pleegt. Pikt ze genoeg sporen op om de moord te voorkomen?

Wat een geweldige thriller is dit! Toen ik het boek tegenkwam in een mailing omtrent nieuwe thrillers was er meteen iets dat ervoor zorgde dat mijn aandacht naar het boek werd getrokken. Het idee van een tijdslus, dat het personage steeds in het verleden wakker wordt, is op zich niet nieuw. Veel boeken en films zijn hierop gebaseerd, maar het intrigeerde me dat het personage in dit boek steeds op een andere dag in het verleden wakker wordt.

De lezer weet net als Jen helemaal niets en gaat samen met haar op ontdekking. Dat maakt dat je als het ware in haar huid kruipt en samen met haar puzzelstukje per puzzelstukje ontdekt in het grote mysterie dat ze probeert op te helderen. Het is boeiend om te zien dat ze, hoe verder ze naar het verleden terugkeert, meer en meer oog heeft voor details en dat er dingen opvallen die ze op het echte moment nooit zou hebben gezien. Dat zet de lezer aan het denken: wat mis je zelf elke dag in gesprekken met mensen en observaties?

Het verhaal zit ontzettend goed in elkaar en bladzijde na bladzijde ontdekt je steeds meer. Wie er betrokken is, hoe de vork echt in de steel zit… Ik had geen flauw idee en werd aangenaam verrast door McAllisters plot! Ze heeft er duidelijk over nagedacht en het geeft enorm veel voldoening om te zien hoe al die stukjes op het einde in elkaar passen. Ik had nog net iets meer willen weten over een bepaald personage, maar ik kan je helaas niet vertellen over wie of wat precies zonder iets te verklappen…

Verkeerde plaats, verkeerde moment is een ingenieuze thriller die de lezer, eens gestart, niet meer loslaat. Hoofdstuk na hoofdstuk komen er meer puzzelstukjes aan het licht en op het einde past alles zo schitterend in elkaar dat de lezer enkel sprakeloos achter kan blijven. Ik ben zonder twijfel fan van McAllister en kijk nu al uit naar nieuw werk van deze auteur!