Veel liefs – Beth O’Leary (Lisa)

Tilly is op zoek naar een goedkope flat in Londen, doordat ze onverwacht vrijgezel is geworden. Leon is een palliatief verpleegkundige die ‘s nachts werkt. Hij heeft geld nodig om de advocaat voor zijn broer te betalen, die onschuldig in de gevangenis zit. Leon komt met de perfecte oplossing: hij verhuurt zijn flat aan Tilly, wanneer hij aan het werk is. Hierdoor zullen de twee elkaar nooit tegenkomen. Toch leren ze elkaar beter kennen door de verschillende post-its die ze voor elkaar achterlaten. Tiffy leert met de hulp van haar vrienden de waarheid over haar ex onder ogen zien en Leon voelt dat zijn geloof in het onschuld van zijn broer ook een effect heeft op de rest van zijn leven. De maanden verstrijken en de tijdelijke oplossing begint voor Leon en Tilly steeds meer als thuis te voelen.

Ik had van Veel liefs gewoon een ontspannende chicklit verwacht, maar het heeft me verrast met de onverwachtste diepe onderwerpen die worden aangekaart in deze roman. Tilly worstelt met de gevolgen van  emotionele mishandeling van haar ex. Met de steun van haar vrienden en de hulp van een psychologe leert ze opnieuw in zichzelf te geloven. Dit is een onderwerp dat niet vaak wordt aangekaart in een roman zoals deze. De schrijfster doet dit op een respectvolle, maar toch luchtige wijze, die ik zeker weet te appreciëren. De hoofdstukken zijn afwisselend geschreven vanuit het perspectief van Leon en dat van Tilly. Beth O’Leary is erin geslaagd om ze een heel andere stem te geven, waardoor je onmiddellijk weet wie aan het woord is, ook al zouden er geen namen boven de hoofdstukken zijn bijgevoegd. Het duurde eventjes voor ik in het verhaal zat, maar toen ik er eenmaal in zat, kon ik niet stoppen met lezen.

Veel liefs heeft alles wat ik kan vragen van een roman zoals deze. Het bracht me aan het lachen met zijn typische over de top situaties. Het wist me tegelijkertijd ook te ontroeren met zijn hartverwarmende momenten. Er is een goed evenwicht gevonden tussen de twee, wat zeker geen makkelijke opgave kan geweest zijn. Het is een echte feelgood roman, die je achterlaat met een warm gevoel vanbinnen.