Kapot – Louisa Reid
Na Sarah Crossan en Jason Reynolds is er een nieuwe auteur in het Nederlandstalige boekenlandschap (vertaald) die zorgt voor een boek dat geschreven is in vrije vers. Uitgeverij Blossom Books gaf eerder al 67 seconden van Jason Reynolds uit en zorgt met Kapot voor een tweede boek in deze bijzondere stijl.
Kapot vertelt het verhaal van Joe en Imogen, een schijnbaar perfect koppel dat het goed voor elkaar heeft. Maar op een noodlottige oudejaarsavond vindt er een dodelijk ongeluk plaats tussen de auto waar Joe en Imogen in rijden en een andere wagen. De inzittende van de andere wagen overleeft het ongeluk niet. Joe staat terecht in de rechtszaal , waar de jury een uitspraak zal moeten doen over zijn schuld of onschuld. Wat is de waarheid? Wie zat er die avond aan het stuur? En wat beslist de jury?
De cover en de flaptekst van deze YA zijn veelbelovend. Je hebt het gevoel een thriller te gaan lezen, die zich grotendeels afspeelt in de rechtbank tijdens het proces van Joe, verweven met het liefdesverhaal tussen hem en Imogen. Al vanaf de eerste bladzijden bekruipt de lezer het gevoel dat er tussen die twee veel meer speelt dan in eerste instantie het geval lijkt en pagina na pagina vallen de maskers af.
De getuigenissen in de rechtbank en het proces zijn boeiend, maar de auteur neemt aan het begin van het verhaal de tijd om terug te keren naar het prille begin van de relatie tussen Joe en Imogen. Dat had wat mij betreft een heel stuk korter mogen zijn omdat het lang duurt voor we tot de essentie komen en er heel uitgebreid wordt teruggekeken op vroeger. Een deel van die informatie heb je als lezer uiteraard wel nodig om goed te kunnen vatten hoe hun relatie werkt en om die te zien evolueren, maar het verhaal was sterker geweest met iets minder details over dat begin. Naarmate het verhaal vordert, wordt er meer gewerkt met flashbacks. Zo blijf je een inkijkje hebben in de relatie tussen de personages en wat er precies is gebeurd, maar grijpt de auteur ook vaker terug naar het proces. Deze manier van vertellen zorgt voor een mooi evenwicht en een goede dosering van het verhaal en de spanningsopbouw.
Het thrillerelement komt in het volledige verhaal niet helemaal tot zijn recht. Als je echt een spannend boek zoekt, is Kapot wellicht niet helemaal jouw ding. Maar de combinatie van de rechtszaak, het verloop van de relatie tussen Joe en Imogen en de emoties uit Joes privéleven en hoe hij het proces beleeft, is uniek en weet de lezer zeker te boeien. Het is een interessant verhaal in vrije vers, wat zorgt voor een extra beklemtoning van emoties en gedachten van de verteller.