Vos en haas

Uil maakt het bont (Vos & Haas) – Sylvia Vanden Heede

Vos en haas
Illustrator: Thé Tjong-Khing

Wie kent de verhalen van Vos & Haas niet? Prachtige verhaaltjes met mooie boodschappen en er is weer een nieuw boekje!

In dit nieuwe boekje heeft Uil het een beetje gehad met het saaie hek dat het hol van Vos en Haas scheidt met de boom waarin hij woont. Het is gewoon van hout en dat vindt hij maar niks. Omdat Vos & Haas heel goede buren zijn, wil Uil hen graag een cadeautje geven en om hen te verrassen besluit Uil het hek een likje verf te geven. Maar hij kan niet kiezen welke kleur het moet worden! Daarom maakt hij er een hele regenboog van! Maar zijn Vos en Haas daar wel blij mee?

Wat een mooi verhaal boordevol goede thema’s en boodschappen. Aan de lezer om die eruit te halen. Dat lukt jonge lezertjes wellicht niet volledig alleen, maar dat maakt het net leuk om het verhaal samen te ontdekken. Hoewel sterkere lezers dit boekje zeker alleen kunnen ontdekken, is het toch een meerwaarde om het samen te doen om er de volledige betekenis uit te kunnen halen. Zo is er onder meer het feit dat Uil graag iets voor Vos en Haas wil doen omdat hij vindt dat dat is wat goede buren nu eenmaal doen. Alleen wordt hem dat niet echt in dank afgenomen. Ook daar impliceert de auteur dat het soms goed is om verder te kijken dan je in eerste instantie soms doet; Uil bedoelt het wel echt goed, dus je kan daar ook je reactie op aanpassen.

Zonder al te veel te verklappen zitten er ook nog mooie passages in over vriendschap, samenwerken en hoe je van iets dat eerst een ramp lijkt, vaak toch nog iets moois kan maken. Het lijkt veel voor zo’n dun boekje, maar Vos en Haas kunnen het hebben. Dankzij de zachte illustraties vanThé Tjong-King komen de dieren echt tot leven en kan de jonge lezer zich alles kleurrijk voorstellen, inclusief het hek.

Ga samen met Vanden Heede opnieuw op pad met Vos en Haas en maak kennis met dit mooie verhaal waarin onder andere vriendschap en dankbaarheid zijn verwerkt. Prachtig boek om voor te lezen en zelf te lezen en zeker ook om meermaals uit de kast te halen. Kinderen zullen het geweldig vinden!