Geschenk onder de boom

Geschenk onder de boom – Patricia van Dam

Geschenk onder de boom

Geschenk onder de boom van Patricia van Dam gaat over de knappe William die al een hele rugzak mee draagt. William had het helemaal voor elkaar: een geweldige job, een prachtige vrouw, een schat van een dochter, hij had alles wat hij maar wou. Tot het noodlot toesloeg en hij zijn vrouw verloor aan de strijd tegen kanker. William had maar een oplossing, zich verdrinken in zijn werk en een kindermeisje zoeken voor zijn dochtertje Hannah. De kindermeisjes hadden echter steeds meer oog voor hem dan voor zijn dochter en vlogen dus al snel de deur uit, tot Lucy zijn pad kruiste. Voor Lucy zit echt helemaal niets mee. De feestdagen zijn in aantocht, dat zou de leukste tijd van het jaar moeten zijn. Helaas niet voor haar want zij wordt ontslagen en haar huis uitgezet. Wanneer ze naar de grote boosdoener van het makelaarsbedrijf stapt dat haar uit haar huis wil zetten, had ze niet verwacht dat ze zowel met een job als een woonruimte het bedrijf van meneer Smit zou verlaten. Blijkbaar ligt er toch geluk om de hoek.

De titel Geschenk onder de boom is heel passend bij het verhaal, maar voornamelijk bij de epiloog. Het grootste deel van het boek wordt er niet gesproken over cadeautjes en dergelijke waardoor ik denk dat er wel een meer passendere titel had kunnen gekozen worden. De cover is uiteraard een echte parel! Zo mooi! Als ik de cover zag, kreeg ik gelijk zin om met een warme choco aan de kerstboom te gaan zitten. Daar is dit boek perfect voor!

Het boek las ontzettend vlot, het was precies of het werd me voorgelezen. Ik vloog door de bladzijden heen. Ik betrapte mezelf er soms op dat mijn ogen al sneller waren dan mijn hersenen. Ik wou steeds meer en verder lezen. Ik had spijt dat het een vrij kort verhaal was, ik had nog uren kunnen doorlezen.

In het boek worden verschillende tijden aangehaald. We mogen ook even mee kruipen in het verleden van William en zijn vrouw Ilse. Dit werd duidelijk aangegeven doordat de tekst in het verleden schuin gedrukt werd. Ook bij Lucy mochten we een stukje in het verleden duiken. In deze stukjes werden toch wel heel wat droevige en zware onderwerpen aangehaald. Deze werden zo mooi verwoord dat de inhoud goed binnenkomt bij de lezer.

Het verhaal werd verteld vanuit zowel de visie van Lucy als die van William. Dit vind ik altijd super omdat ik vind dat je zo als lezer toch dat beetje meer meekrijgt van de personages hun gedachten en gevoelens. Ook een super leuk detail, is dat er bij elk hoofdstuk een super schattig roze strikje stond ter decoratie naar de aankomende feestdagen.

Ik hoop dat ik hiermee iedereen overtuigd heb om zijn of haar kerstboom te gaan opzetten en een warme choco te maken en te gaan genieten van de kerstsfeer met dit geweldige boek! En wees gewaarschuwd, zorg dat je even een paar uurtjes vrij hebt want dit boek leg je niet zomaar weg!