Tussen licht en donker – Rian Sevenhuijsen

Een deel van mij wil mee. Het is een deel dat ik nooit meer aan het woord laat, waar ik lang geleden dikke muren omheen heb gebouwd, maar dit keer is het sterker dan de omheining.’ (p31)

Amber is niet roekeloos. Ze heeft een vierstappenplan gemaakt om haar leven volledig uit te bouwen: een vaste baan, een eigen huis en een vriend behoren tot het plan. Haar zus Tess gooit roet in het eten door haar een onverwachte trip naar Noorwegen cadeau te doen. Hoewel de trip naar Tromsø zou gaan, strandt ze door het slechte weer tijdelijk in Oslo. Daar loopt ze het beroemde fotografen-duo Stormraaf tegen het lijf en al snel blijkt dat deze ontmoeting zal zorgen voor een nieuw avontuur. Zeker als Amber besluit haar verstand even aan de kant te zetten en deze kans met beide handen te grijpen. Ze had nooit verwacht dat haar beslissing zou leiden tot een romantisch experiment, een wilde nacht en een nieuwe ontdekking onder het prachtige noorderlicht.

Je kan Rian Sevenhuijsen kennen als Kate Paris, het pseudoniem waaronder ze al enkele sensuele romans heeft geschreven. Nu is er Tussen licht en donker, een prachtige feelgood die zich afspeelt in het koude Noorwegen.

Aan de start van het verhaal is al voelbaar dat het een zacht, liefdevol verhaal gaat worden met de nodige diepe boodschappen en thema’s. Toch duurt het een tijdje voor het verhaal echt vaart krijgt. De eerste hoofdstukken zijn leuk, maar blijven een beetje op de vlakte. Het voordeel is dat je hierdoor wat tijd krijgt om aan de personages te wennen, maar dat ze toch ver van de lezer blijven staan. Naarmate het verhaal vordert, komen de personages wel een heel stuk dichter en leef je meer en meer met hen mee. Zeker wanneer Amber in Tromsø aankomt. Daar begint het verhaal echt en wordt het moeilijk het verhaal van Amber en de andere personages neer te leggen.

Naast Amber maakt de lezer kennis met een aantal andere personages, zoals Laila, Nina, Storm, Raaf en Tess. Ze zijn stuk voor stuk uniek, met hun eigen karakters en bijzonderheden, maar vormen net daardoor een hele fijne toevoeging aan het verhaal. Niet iedereen is even sympathiek, daar kom je zelf wel achter, maar dat maakt hen zeer realistisch. Toch krijg je ook voor de minder sympathieke personages steeds meer en meer warme gevoelens… Naast de nevenpersonages is vooral hoofdpersonage Amber er eentje om in je hart te sluiten. Ze maakt heel wat mee en ondanks het stappenplan besluit ze uiteindelijk (deels omdat ze geen andere keuze heeft, maar toch) af te wijken en het leven te nemen zoals het komt. De keuzes die ze maakt, de manier waarop ze ermee omgaat; het is allemaal zo realistisch en mooi beschreven dat iedereen er wel een stukje van zichzelf in zal herkennen.

Tussen licht en donker is een prachtige feelgood met herkenbare hoofdpersonages, mooie thema’s en een setting om bij weg te dromen. Laat je meeslepen naar het koude Noorwegen, nestel je onder het prachtige noorderlicht en geniet van het verhaal van Amber.