Het grote kabouterboek – Maciej Szymanowicz

Maandag met meer dan letters: uren kijk- en leesplezier

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Het grote kabouterboek.

In Het grote kabouterboek maak je kennis met alle soorten kabouters: tuinkabouters, boskabouters of sprookjeskabouters, ze komen allemaal aan bod. Ook hoe ze ontstaan, waar ze leven en hoe ze hun vrije tijd doorbrengen leer je aan de hand van deze kaboutergids. Het bestuderen van deze kleine wezentjes is natuurlijk heel moeilijk, maar dat maakt van dit boek een bijzonder exemplaar! In totaal zitten er meer dan 465 kabouters in het boek. Wil je dat natellen? Je bent er ongetwijfeld wel even mee zoet!

Er zijn zo van die boeken waarvan je wenst dat je ze als kind al had, maar ook als volwassene werd ik erg blij van dit prachtige boek. De illustraties zijn doorheen het hele boek paginavullend en zo vol dat je er uren naar zou kunnen kijken. Het fijne hieraan is dat je ook elke keer als je het boek opnieuw leest nieuwe dingen kan ontdekken waardoor het een fantastisch iets is dat zeker in je boekenkast moet staan. In het begin geeft dit een overweldigende indruk omdat de pagina’s ook heel vol staan. Maar langzaamaan wen je aan de stijl en kan je blijven kijken naar de kabouters.

De illustraties bevatten veel grappige elementen, zijn heel kleurrijk en zijn echt een meerwaarde voor het boek. We zijn ervan overtuigd dat kabouters niet bestaan, maar de manier waarop de auteur vertelt over de kleine wezentjes en ze afbeeldt in hun dagelijkse routine doet je soms toch twijfelen. Daarbovenop prikkelt het de fantasie en verbeelding van kinderen en heeft het boek veel weg van een informatief werk, maar dan op een speelse manier.

Het boek is misschien net te moeilijk om door kinderen alleen te worden gelezen omdat de pagina’s erg vol staan en de tekst ook niet altijd in een logische volgorde staat. Soms staat bijvoorbeeld het thema van die bladzijde in het midden en moet je lezen als in een mindmap. Dat kan voor kinderen verwarrend zijn, maar met de hulp van een volwassene zullen ze zich zeker amuseren.

Het grote kabouterboek is een ideaal boek om opnieuw en opnieuw en opnieuw uit de boekenkast te halen om nieuwe elementen en grappige taferelen te ontdekken in het leven van kabouters. Het is een prachtig boek, vol illustraties en bijzondere weetjes over het kleine volkje dat zowel kinderen als volwassenen leuk zullen vinden.