Raak me. Niet. – Laura Kneidl

Sage neemt na een traumatische gebeurtenissen het heft in eigen handen en vertrekt uit Maine. Ze laat haar moeder en zusje achter bij haar stiefvader en trekt naar Nevada om te gaan studeren aan de universiteit. Ze heeft niks: haar rekening staat ver in het rood en ze woont in haar Volkswagenbus omdat ze zich geen woning kan veroorloven. Ze wil alles achter zich laten en besluit een job aan te nemen in de bibliotheek om geld te verdienen. Daar ontmoet ze Luca, die voor alles staat waar ze bang voor is. Indringende ogen, tattoos en een ruig uiterlijk symboliseren het kwaad waar ze zo ver mogelijk van is weggelopen. Maar Luca is helemaal niet wie hij op het eerste zicht lijkt en is een van de weinigen die door de muur kan breken die Sage heeft opgetrokken…

Laura Kneidl stond in Duitsland wekenlang in de bestsellerlijsten met Raak me. Niet. en Verlies me. Niet. Dit tweede boek komt eind deze maand uit bij Zomer & Keuning en gaat verder bij de cliffhanger waar dit verhaal stopt.

Al vanaf de start van het verhaal is duidelijk dat Sage iets zwaars heeft meegemaakt. Heel lange tijd blijft onduidelijk wat dat iets precies is, maar er wordt wel de hele tijd naar gehint. Ondanks dat het heel lang duurt voordat het wordt benoemd, is voor de lezer toch al snel duidelijk waar Sage voor is gevlucht uit Maine. Het voelt een beetje stroef dat je als lezer dan toch nog zo lang moet wachten tot het effectief wordt benoemd. Met dat als enige minpuntje is Raak me. Niet. een verhaal dat de lezer meesleept in de emotionele rollercoaster die Sages leven is.

Sage heeft door haar trauma moeite met heel veel dagdagelijkse dingen waar je anders niet bij stilstaat. De omgang met mensen, vooral van het mannelijke geslacht, vindt ze heel lastig en zich begeven in een volle ruimte waar mensen continu tegen je aanstoten is de hel voor haar. Toch maakt ze doorheen het verhaal een prachtige evolutie door en groeit ze heel sterk als karakter. De manier waarop ze dat doet, door hulp te zoeken bij vrienden én bij een psycholoog, toont opnieuw aan dat durven vragen om hulp echt een duidelijk teken is van sterk zijn en niet van zwakte. Het is heel belangrijk dat zulke thematieken aan bod komen in boeken en Kneidl heeft dit mooi verwerkt in het verhaal van Sage.

De chemie tussen Luca en Sage is al vanaf hun eerste ontmoeting voelbaar, maar Sage blijft hem van zich afduwen. Dat maakt de aantrekkingskracht tussen beide personage extra boeiend en als lezer kan je enkel hopen dat en wachten tot ze Luca durft binnenlaten. Al duurt ook dat lang, de manier waarop de auteur dit opbouwt is heel realistisch en draagt bij aan het feit dat je absoluut verder wil lezen om dit te zien gebeuren. Maar dan nader je het einde en breekt Kneidl je hart. Na het omslaan van de laatste bladzijde blijf je achter met een leeg gevoel en kan je enkel aftellen tot Verlies me. Niet. in de boekhandel ligt. De cliffhanger aan het eind van het boek is er eentje die je niet ziet aankomen en die je eigenlijk het liefst zou willen overslaan, maar zorgt ervoor dat het emotionele leven van Sage nog beter wordt benadrukt en draagt zeker bij tot de kracht van dit boek.

Als je een boek zoekt dat je alle mogelijke emoties geeft, ben je hier aan het juiste adres. Raak me. Niet. is een emotionele rollercoaster die je van begin tot einde in zijn greep houdt. Het einde breekt je hart en doet je reikhalzend uitkijken naar het tweede en laatste boek van deze duologie.