Tot onze wegen scheiden – Emma Anna (Blogtour)

Ada is eenentwintig en leeft in een strenge gemeenschap met haar zus en ouders. Ondanks alles is ze er toch in geslaagd iedereen in haar omgeving ervan te overtuigen dat een studie haar deugd zou doen. Ze kreeg de toestemming op voorwaarde dat ze ook zou trouwen met de eenendertig jarige Robert. Het lot brengt haar tijdens een rit naar haar studie naar een Grieks restaurant waar ze Belen ontmoet, de zoon van de restauranteigenaar. Het klikt meteen goed tussen de twee. Belens openheid en kijk op het leven maken dat Ada begint te twijfelen aan alles wat ze kent. Wil ze wel met Robert trouwen? Kan ze ervoor kiezen haar ouders en zus zonder meer achter te laten? Loslaten was nog nooit zo moeilijk…

Ik kan zonder twijfel toegeven dat Emma Anna een van mijn favoriete auteurs is. Ik heb nog nooit een boek gelezen van haar hand dat me heeft teleurgesteld en Tot onze wegen scheiden is, gelukkig, geen uitzondering.

Hoewel Ada in eerste instantie een personage is waarin de lezer weinig van zichzelf zal herkennen, is er wel meteen een band. De gelovige gemeenschap waarin ze opgroeit, wordt duidelijk neergezet en dat maakt dat de lezer, ondanks het feit dat hij of zij deze wereld niet kent, meteen in het verhaal zit. Daarnaast is Ada iemand die ondanks haar omgeving nog heel sterk gelooft in haar eigen overtuigingen. Ze durft naarmate het verhaal vordert meer en meer te twijfelen aan de dingen die ze altijd als waarheid heeft aangenomen en te zoeken naar hoe zij zich bij bepaalde dingen voelt. Dat maakt haar zo breekbaar, maar ook herkenbaar en een boeiend personage om te volgen.

Daarnaast zijn er nog twee andere personages die het verhaal aankleden: Robert en Belen. In eerste instantie heb je, ondanks de situatie, toch sympathie voor Robert. Ada is tien jaar jonger en gaat met hem trouwen, wat heel ongewoon aanvoelt, maar hij doet duidelijk zijn best om het haar naar haar zin te maken en dan maakt hem toch niet meteen de slechterik. Anderzijds is er natuurlijk Belen, die heel anders is. Hij is veel losser, jonger en speelser en durft Ada’s geloof en waarden in twijfel trekken, wat er ook voor zorgt dat Ada een mooie karakterontwikkeling doormaakt. Als lezer zit je in het begin toch een beetje tussen beide mannen in waardoor je erg meeleeft met Ada.

Het hele verhaal, alle ontwikkelingen en personages en hoe Emma Anna in het hoofd van de lezer weet te kruipen maken van Tot onze wegen scheiden opnieuw een boek dat je niet weg kan leggen en waar iedereen enorm van zal genieten. Ik ben en blijf fan van alles wat deze auteur maakt en kijk nu al uit naar een volgend boek!