Tijd om opnieuw te beginnen – Carmen Korn (Lisa)

Tijd om opnieuw te beginnen

1949. De nazi’s hebben de oorlog verloren. Ook Hamburg is niet ongeschonden uit de oorlog gekomen. Henny is op zoek naar haar beste vriendin Käthe , die nog niet is teruggekeerd van een concentratiekamp. Lina opent samen met haar levensgezellin een boekenwinkel en Ida begint zich te vervelen in de relatie met haar Chinese echtgenoot Tian.

Het eerste deel van deze meesterlijke trilogie Dochters van een nieuwe tijd verdiende een plaatsje op het lijstje van de beste boeken die ik las in 2020. Dit maakte me natuurlijk erg enthousiast over dit tweede deel.

In Tijd om opnieuw te beginnen zijn onze vier vriendinnen al enkele jaren ouder. Net als hun kinderen die in deel twee meer op de voorgrond komen. Door hun ogen maken we als lezer kennis met grote veranderingen die plaatsvinden na de oorlog. We wisten al dat Henny haar zoon Klaus homoseksueel was. In Duitsland werd dit nog niet aanvaard in de nasleep van WOII. Zijn privéleven speelt zich daarom grotendeels af in de schaduw. Het is erg fascinerend om zijn leven te volgen omdat de kijk op homoseksualiteit erg verandert doorheen de 20ste eeuw. Daarnaast speelt de opkomst van de pil een grote rol in de seksuele revolutie van de jaren ’60, want plots moeten vrouwen geen schrik meer hebben voor een ongewenste zwangerschap. Dit zijn maar enkele voorbeelden van de diverse historische gebeurtenissen die plaatsvinden in deze roman.

Dit vervolg was al net zo goed als deel één. De lijst van personages die we volgen, wordt steeds uitgebreider, omdat ze zelf kinderen krijgen. Maar dat vindt ik helemaal niet erg. Doordat elk deel zo lang is, krijgen we als lezer ruim de tijd om met elk personage kennis te maken. Jullie raden het vast al dat ik Tijd om opnieuw te beginnen net als het voorafgaande deel een pareltje vind. Op naar deel drie!