Spijt van jou – Colleen Hoover (Blogtour)

In Spijt van jou laat Colleen Hoover om de beurt Morgan en dochter Clara aan het woord. Morgan was zeventien toen ze zwanger raakte van de nu zestienjarige Clara en is toen getrouwd mat haar vriendje Chris. Clara en Morgan botsen geregeld, maar Chris weet altijd de vrede te bewaren. Wanneer een heftige gebeurtenis de wereld van Clara en Morgan op zijn kop zet, komen de relaties op scherp te staan. Het lijkt alsof ze steeds verder van elkaar verwijderd raken, terwijl ze elkaar meer nodig hebben dan ooit tevoren. Kunnen ze elkaar terugvinden in een wereld die om hen heen uit elkaar valt?

Spijt van jou is het nieuwste boek van Colleen Hoover in het Nederlands. Ik les eerder UitzonderlijkMijn belofte aan jou en De waarheid, waardoor de verwachtingen heel hoog lagen. Voor mij is dit nieuwe boek niet haar beste werk, maar het laat wel weer zien dat Hoover de relaties tussen mensen heel scherp op papier krijgt en dat blijft me verbazen.

Ik wil weten hoe het voelt om door hem vastgehouden te worden. Om met hem te zijn. Al die tijd heb ik mezelf geen toestemming gegeven om het me voor te stellen. Nu wil het meemaken.

Het grote pluspunt aan dit verhaal is het tweevoudige vertelperspectief. Je volgt het verhaal vanuit Morgan en Clara waardoor je je in beide personages goed kan inleven. Daarnaast zorgt het ervoor dat je een heel compleet beeld krijgt van alle gebeurtenissen in het boek, terwijl de personages zelf vaak maar een deel van de feiten kennen. Het is rakend en soms ook pijnlijk om te zien hoe Clara en Morgan ruzie maken en langs elkaar heen leven, terwijl er zoveel is dat hen verbindt en dat allemaal doordat ze niet alles met elkaar delen.

‘Maar liefdesverdriet maakt je sterker, weet je nog?’
‘Dat doet verliefd zijn ook.’

Het verhaal heeft zekere meerdere lagen en behandelt enkele krachtige thema’s zoals rouw, verlies en liefde. Toch zijn er passages die dat sterke gevoel doorbreken. Clara is naar mijn gevoel af en toe te puberaal. Ze is natuurlijk nog maar zestien, maar de manieren waarop ze ruzie probeert te maken met Morgan vind ik af en toe over the top. Ondanks dat zorgt Hoover voor een verhaal dat je raakt en dat na het dichtslaan van het boek nog lang nazindert en doordringt.

Spijt van jou is voor mij niet het beste boek van Colleen Hoover, maar desondanks is het een verhaal dat zijn lezer niet loslaat. Het laat zien wat rouw, verlies en geheimen met een gezin kunnen doen en wat het effect kan zijn op jezelf en de mensen om je heen. Iedereen rouwt op een andere manier, maar dat betekent niet dat je elkaar niet ergens onderweg kan vinden. En dat laat Colleen Hoover op een rake manier zien met Clara en Morgan. Het is mooi om te zien dat Hoover de personages uiteindelijk een manier geeft om door te gaan nadat hun wereld in elkaar is gestort, maar dat dat niet onmiddellijk gebeurt, alsof het makkelijk is. Daardoor krijgt het thema rouw hier de ruimte die het verdient.