Terry Dentons echt serieus geweldige gids voor alles

Terry Dentons echt serieus geweldige gids voor alles – Terry Denton

Je kan Terry Denton kennen als de maker van De waanzinnige boomhut. Immens populaire boeken en ook oprecht een leuk concept. Nu is Terry Denton er met iets nieuws: zijn echt serieus geweldige gids voor alles. Vertaald door Edward Van de Vendel.

In dit boek kom je alles te weten over het heelal, de aarde, het leven om je heen en de wereld zoals de mens die heeft gemaakt. Net zoals de andere boeken van Terry Denton wordt dit boek gekenmerkt door een groot samenspel tussen illustraties en tekst. Denton is een auteur/tekenaar die graag speelt met beeld en tekst en humor en leesplezier duidelijk vooropstelt. Hij heeft er niet gewoon een eenvoudig weetjesboek van gemaakt, met een droge opsomming van feiten en weetjes, maar ging een stapje verder: humor is het keyword. Overal vind de lezer grapjes, in tekeningen, maar ook in tekst en door twee bijzondere figuurtjes toe te voegen (vogel en paard) die continu met elkaar in gesprek gaan over feitjes op de bladzijde.

Het volledige boek is in zwart-wit-gedrukt, wat misschien minder boeiend lijkt, maar het is wel de stijl die lezers gaan herkennen uit zijn andere boeken. Het was leuk geweest als er af en toe kleuren bij kwamen, maar op zich biedt het misschien niet zo veel meerwaarde wat betreft het heelal en de ruimte. Wat een groter minpuntje voor mij was, was de manier waarop het boek en de hoofdstukken steeds beginnen. Je verwacht, zeker voor jongere lezers die nog nul kennis hebben van de thema’s, een bepaalde inleiding, een kadering om de informatie in te leiden, maar dat is er niet. Elk hoofdstuk begint gewoon met feiten op te sommen over het thema van dat hoofdstuk en af en toe voelde dat nogal out of the blue. Net zoals de informatie zelf, die voelt ook aan als een opsomming van verschillende dingen die je misschien wil weten, maar er ontbreekt een rode draad die jongere lezers op weg helpt om door dit boek te wandelen.

Hoewel er dus enkele minpuntjes zijn die het vooral minder getrainde lezers moeilijker zullen maken, is het duidelijk dat lezers die snakken naar kennis en geboeid zijn door dingen als het heelal hun hart kunnen ophalen met dit boek. Op een speelse manier vertelt Denton over het ontstaan van het heelal en het leven op onze planeet en dat in combinatie met de illustraties maakt het een leuk boek om vast te nemen!