De recordbrekers

De razende recordbrekers – Jenny Pearson

De recordbrekers
Genres: ,
Illustrator: Erica Salcedo

Lucy houdt er van om kapotte spullen te repareren en ze slaagt er telkens in om ze te terug in orde te brengen. Ze heeft echt de feeling om stuk materiaal te herstellen. Wanneer haar mama terug door een moeilijke periode gaat, wil ze ook haar helpen. Want ook deze keer moet ze terug bij tante Sheila gaan logeren zodat haar mama rustig zou kunnen herstellen. Samen met haar beste vriend Sandesh zoekt ze uit wat haar mama weer gelukkig zou kunnen maken. Bij Sheila vinden ze een foto met daarop haar lachende mama samen met Paul Castelli. Hij is de presentator van de razend populaire show De recordbrekers. Om met hem in contact te komen besluiten ze om zelf op zoek te gaan welk record ze zouden kunnen verbreken, zodat ze in zijn show zouden kunnen terechtkomen. Wil je weten welke gekke dingen ze allemaal proberen, dan moet je gewoon het boek gaan lezen. Hilarische situaties stapelen zich op in hun zoektocht.

Dit is het tweede boek van de schrijfster, maar het eerste dat in het Nederlands vertaald werd. Hopelijk brengt dit boek daar ook verandering in, want ik wil wel meer lezen van deze schrijfster. Jenny Pearson heeft met dit boek twee tegenstrijdige situaties weten om te buigen tot één geheel. Aan de ene kant heb je de sombere situatie rond het gezinsleven van Lucy, die je toch doet nadenken en meevoelen met Lucy. De situatie raakt je op vele vlakken en je hoopt en zoekt als lezer dat alles toch goed zal komen voor zowel de mama als voor haar dochter. Dat het niet gemakkelijk wordt en veel tijd zal nodig hebben, wordt ook wel meteen duidelijk. Aan de andere kant ga je door de zoektocht en het verwezenlijken van een recordpoging toch meer dan eens lachend door het boek. De vriendschapsband tussen de twee recordzoekers groeit naarmate hun zoektocht vordert. De schrijfster maakt je wel duidelijk dat sommige situaties thuis beter niet worden geprobeerd, omdat die niet zonder gevaar zijn.

De zwart-witte illustraties die je op sommige pagina’s terugvindt zijn door Erica Salcedo getekend. Ze dienen als grappige ondersteuning bij het verhaal en zijn leuke rustpauzes voor de lezertjes.

Dit verhaal omschrijft geen alledaagse situaties, maar de schrijfster is zo overtuigend in haar schrijven, dat je na het lezen zeker ook op zoek gaat achter een superleuke act of recordpoging.