Babysittersclub Junior

De buurvrouw is een heks – Katy Farina (Babysittersclub junior, #1)

Vertaald door Willem Jan Kok

Karen Brewer, hoofdpersonage in deze nieuwe reeks, is het zusje van Kristy uit De Babysittersclub. Kristy is dan wel een oppasser, maar Karen vindt dat ze oud en wijs genoeg om zelf op avontuur te gaan. Ze heeft helemaal geen babysit meer nodig. Samen met haar beste vriendin Hannie trekt ze er op uit om spannende dingen mee te maken. Alleen wordt het dit keer wel heel spannend want Karen denkt dat haar buurvrouw een heks is! Ze heeft namelijk een zwarte kat, een geheimzinnige kruidentuin en organiseert bijeenkomsten (voor heksen, over magie natuurlijk!). Kunnen Hannie en Karen de buurvrouw ontmaskeren en de buurt weer veilig maken?

De Babysittersclub was vroeger een echte hit. Nu is er ook voor iets jongere lezers een versie (junior) die perfect aansluit bij hun niveau van lezen én in een zeer bijzondere vorm: het zijn namelijk graphic novels. Aan het begin van het verhaal krijgt de lezer wat nuttige informatie mee doordat Karen zichzelf, haar familie en haar leven kort voorstelt. Zo weet je meteen dat haar ouders gescheiden zijn (maar dat betekent: twee keer zoveel feestjes, hoera!), ze stelt alle leden van beide families even aan je voor en laat je ook meteen kennismaken met het probleem dat het buurvrouw vormt. Het is veel informatie om in één keer te verwerken, maar omdat het vooraan in het boek staat, kan de lezer eenvoudig even terugbladeren om op te zoeken wie wie ook alweer was. Dat heb ik in het begin zeker een paar keer gedaan, maar dat vormt absoluut geen struikelblok.

De tekenstijl van Farina is speels en de illustraties zijn zeer kleurrijk ingevuld. Dat maakt het voor jonge lezers interessant en het houdt hun aandacht goed bij het verhaal. Daarnaast bieden de tekeningen ook voldoende ondersteuning om de jonge lezer zelfstandig aan de slag te laten gaan met dit boek. Het taalgebruik is afgestemd op de doelgroep, dus lezers vanaf 8 jaar zouden overweg moeten kunnen met dit boekje.

Het verhaal zelf is behoorlijk spannend want je jaagt niet elke dag op een heks! De auteur beschrijft heel goed wat de buurvrouw allemaal doet en waarom Karen haar verdacht vindt, maar schuwt ook enkele boeiende thema’s niet, zoals vriendschap en schuldbesef. Daardoor wordt het een goede combinatie van plezier en boeiende inhoud, maar biedt het ook een toegevoegde waarde als leesmateriaal. Het boek is ook zeker geschikt om kinderen die niet zo graag lezen kennis te laten maken met een een andere vorm van een boek en zo hun leesplezier toch aan te wakkeren.

De buurvrouw is een heks is een leuk eerste deel in de Babysittersclub Junior. Kleurrijke prenten, veel actie en boeiende personages, allemaal in de vorm van een graphic novel, maken van dit boek een mooi geheel dat heel wat kinderen met plezier zullen lezen. Het doet vooral uitkijken naar deel twee en hopen dat de reeks zo leuk blijft.