Tegenwoordig heet iedereen Sorry – Bart Moeyaert

Volgens haar moeder is Bianca een verschrikkelijk moeilijk kind. En niet alleen volgens haar moeder want haar vader heeft er enkel aan toe te voegen dat ze onhandelbaar is. Wat hij niet zegt, maar wat Bianca zonder probleem eraan toevoegt, is dat hij haar ook liever niet elk weekend op bezoek heeft nu hij niet meer bij hen woont. Bianca’s moeder heeft haar handen meer dan vol met broertje Alan.
Wanneer op een dag Billie King, Bianca’s favoriete actrice, plots in hun woonkamer zit, weet Bianca helemaal niet meer wat ze wil. Wil ze ergens bijhoren? Hoe doe je dat? Maar langzaamaan slaagt Bianca erin de term onhandelbaar op een andere manier te bekijken…

Er is al zoveel gezegd, gesproken en geschreven over het werk van Bart Moeyaert en toch zijn er nog zoveel mensen die nog nooit een echte Moeyaert hebben vastgehad, terwijl er ook lezers zijn die geen enkel boek van Moeyaert overslaan. Nochtans ben ik er zeker van dat elke lezer Bianca in het hart zal sluiten en zichzelf op de een of andere manier verbonden zal voelen met haar verhaal.

Tegenwoordig heet iedereen Sorry was voor mij een titel die meteen in het oog sprong. De cover sprak me iets minder aan, maar dankzij de beeldende zin wordt de lezer meteen naar het boek getrokken. De korte zinnen, die de stijl van Moeyaert zo herkenbaar maken, lezen ook hier aangenaam weg en maken van het verhaal een warme jas die om je heen gaat hangen. Je leeft erg mee met Bianca en haar situatie; er wordt haar verweten dat ze een onhandelbaar kind is en ze voelt zich daardoor nergens welkom of op haar plaats. Maar dankzij de aanwezigheid van Billie bloeit ze open en durft ze te zijn wie ze echt wil zijn én wie ze kan zijn. Ze besluit dat de term onhandelbaar slechts een woord is en dat dat niet moet bepalen wie zij is.

Het boek is, net zoals veel ander werk van Moeyaert, dun, maar toch blijft het verhaal na de laatste bladzijden nog nazinderen. Omdat je als lezer zo meeleeft met het hoofdpersonage, kan je ze niet meteen loslaten en blijft ze nog door je hoofd spoken na het omslaan van de laatste pagina.

Zet je rustig in je zetel of leesstoel, zorg ervoor dat je even niets te doen hebt en geniet met volle teugen van een prachtig verhaal. Tegenwoordig heet iedereen Sorry is geen boek om snel tussendoor te lezen, maar wel om je tijd ervoor te nemen en te genieten van elke prachtige zin die Moeyaert uit zijn pen tovert.