Robbe – Marc de Bel en Ria Maes

Het leven van de zestienjarige Robbe is niet eenvoudig. De relatie tussen zijn ouders staat op springen door het naderende faillissement van hun broodjeszaak, hij is op school het mikpunt van pesterijen en ook thuis kan hij bij niemand terecht. De enige persoon die het op school voor hem opneemt is Lore. Zij ontdekt dat Robbe het unieke talent bezit dat acteren heet en wanneer ze erin slaagt Robbe te overtuigen om mee te doen aan een auditie voor een nieuwe populaire serie, breekt hij door. Hij maakt kennis met de harde wereld van de showbizz en de gemene streken van ‘de boekjes’ en ontdekt al snel dat beroemd zijn niet enkel voordelen heeft…

Robbe is gebaseerd op het levensverhaal van Aron Wade, bekend als Akke uit W817. Hij vertelde enkele jaren geleden openlijk over de depressie die hem bijna volledig had opgeslokt en die hem drastisch heeft veranderd. Tot op vandaag vecht Aron om zichzelf niet te verliezen. Marc de Bel en Ria Maes schreven samen dit bijzonder sterke verhaal over doorzetten wanneer bijna niemand in je gelooft, over veerkracht en over de kracht van vriendschap.

Robbe krijgt heel wat voorgeschoteld wanneer de zaak van zijn ouders failliet gaat en zijn vader thuis vertrekt. Zijn moeder wentelt zichzelf in verdriet en is niet in staat te gaan werken of voor haar kinderen te zorgen. Hierdoor voelt Robbe zich als oudste man in huis verantwoordelijk om het gezin recht te houden, wat voor een jongen van zestien een onmogelijke taak is. Het feit dat zijn zus begint te puberen en zijn broer in zijn eigen wereld leeft, maken het er niet makkelijker op. De emoties die Robbe op zulke momenten voelt, maar ook hoe hij ermee omgaat en ondanks de situatie toch probeert het gezin samen te houden, zijn moedig. Er zijn weinig jongeren die het hem zouden nadoen. Niet dat hij perfect is, integendeel. Ook hij maakt fouten.

Het bijzondere aan dit boek is dat de auteurs gaan enkele thematiek uit de weg gaan. Pesten, vriendschap, liefde, scheiden… Het komt allemaal aan bod in deze eerlijke Young Adult. Maes en de Bel hebben op een zeer menselijke manier het verhaal van Aron verwerkt en daar enkele persoonlijke toetsen aan gegeven om Robbe te creëren. Wat ik enorm waardeer aan een verhaal zoals dit is dat het op een menselijke en open manier een plek creëert waar mensen bij elkaar kunnen komen om over de thema’s te spreken. Ze scheppen als het ware een platform en doorbreken daar alle taboes die nog rond depressies hangen.

Zowel mensen die er (on)rechtstreeks mee te maken kregen als mensen die geen ervaring hebben met depressies zullen zich kunnen inleven in het verhaal van Robbe en hem zonder twijfel een stevige knuffel willen geven en zeggen dat alles goed komt. Op deze manier ontstaat er zoveel empathie dat de lezer ook lijkt te beseffen dat dat exact hetgeen is wat wij allemaal te weinig doen: luisteren naar elkaar en proberen te begrijpen in welke situatie de ander mogelijk verwikkeld is geraakt.

Robbe is een ijzersterk verhaal rond zware thema’s die telkens worden afgewisseld met het enige wat Robbe op sommige momenten rest: hoop. De auteurs creëerden een prachtig boek dat zoveel mensen een hart onder de riem kan steken.