Sweet Home Carolina

Sweet Home Carolina – Debra Eliza Mane & Olivia Hill (Blogtour)

April heeft geen mooie herinneringen aan haar moeder. Toen ze nog klein was, liet haar moeder haar achter bij haar grootouders omdat ze verslaafd was aan drugs en niet voor April kon zorgen. Gelukkig deden haar grootouders dat wel en April kende een fijne jeugd op hun gigantische landgoed. Ondertussen runt ze een hondenuitlaatservice en gaat ze met de honden vaak naar de bossen rond het landgoed. Op een dag loopt ze daar Austin tegen het lijf. Een zeer knappe man, maar hij heeft een missie. Hij is namelijk makelaar en is belast met de verkoop van het landgoed. April wil koste wat het kost het landgoed behouden, maar daarvoor moet ze op zoek naar de eigenaar die verantwoordelijk is voor de verkoop. Maar hoe kom je in contact met iemand die enkel een mailadres heeft opgegeven en communiceert met de initialen Z.W.? En hoe zit het tussen haar en Austin?

Ik vind het heerlijk om te zien dat er ook herfstboeken verschijnen! Toen Dutch Venture Publishing deze cover en het boek bekendmaakte, was ik meteen verliefd. Lezen met de seizoenen mee vind ik zelf heel fijn om te doen omdat je je meteen in de sfeer van het boek waant. De herfst is vaak een triestige periode qua weer (regen, wind, snel donker) en dat maakt dit soort boeken altijd leuk, zeker als ze er zo lief uitzien als de cover van deze.

Het verhaal zelf is ook heel fijn en gezellig, maar miste voor mij net dat tikkeltje extra waardoor het een leuk boek voor tussendoor is, maar ook niet meer dan dat. De sfeer wordt op een mooie manier neergezet en vooral de beschrijvingen van het landgoed met de kleur van de bomen, de geur van de herfst en andere natuurelementen, maken van dit boek een herfstboek, maar het had misschien net een tikkeltje meer mogen doorschemeren in het verhaal.

De schrijfstijl is eenvoudig, maar vlot waardoor het boek, dat eerder doet denken aan een novelle omdat het niet zo dik is, heel snel leest. Daardoor heb je niet zo veel tijd als lezer om de personages goed te leren kennen en dat stoort op zich niet, maar omdat het zo kort is verwacht je wel wat variatie in de verhaallijn en die ontbrak hier een beetje. Veel gebeurtenissen komen de hele tijd terug: honden uitlaten, Austin zien, naar huis gaan… Dat patroon herhaalt zich regelmatig, waardoor je als lezer toch een beetje op je honger blijft zitten. Wat wel een zeer groot pluspunt is, is het tweevoudige vertelperspectief. Je leest zowel mee vanuit het perspectief van April en Austin, die elk een heel eigen stem hebben, waardoor je toch wat afwisseling hebt.

Sweet Home Carolina is een leuk verhaal voor tussendoor, om even extra te genieten van de herfst en alles wat daarbij komt kijken. De auteurs combineren samen tot een vlotte schrijfstijl, maar brengen niet genoeg afwisseling in de verhaallijn om volledig te overtuigen. Wat wel lof verdient, is het feit dat de auteurs het verhaal brengen vanuit twee perspectieven die sterk van elkaar verschillen. Leuk om even van te genieten tijdens een stormachtige herfstavond.