Stinkie – Tjibbe Veldkamp (Emy)

Stinkie

In Pinkie Stinkie krijgt Pip de kans van haar leven wanneer ze een pony krijgt. Ze wil graag meedoen met een wedstrijd, maar het paard van Pip is niet zoals de andere paarden. Nee…. Pinkie laat alleen maar scheten, en daardoor noemt Pip haar dus Stinkie. Hoewel Stinkie daardoor niet zo lekker ruikt, helpen die scheten haar wel in de wedstrijd. Op welke manier de scheten haar helpen, lees je in Pinkie Stinkie, geschreven door Tjibbe Veldkamp.

Met Pinkie Stinkie richt Veldkamp zich tot de (hele) jonge lezers. De lengte van het boek sluit perfect aan op deze doelgroep; niet te lang, maar ook niet te kort. Ook de tekst per bladzijde is precies lang genoeg voor de kinderen. In de illustraties zijn denk- of spreekwolkjes getekend waarin staat wat het personage denkt of zegt. Dit maakt de afbeelding nog echter voor de kinderen, omdat ze makkelijker kunnen zien wie het zegt of denkt.

Pip en Stinkie zijn de enige personages die je gedurende het hele boek leert kennen. Er komen wel andere mensen en/of dieren in het verhaal naar voren, maar deze leer je minder goed kennen dan Pip en Stinkie. Hoewel dat normaal wel wat storend kan werken, is dat in dit verhaal totaal niet het geval.

Het aantrekkelijke van dit boek is dat er met aantekeningen wordt laten zien dat de hoofdpersoon ook echt mee schrijft aan het boek. Er worden bijvoorbeeld telkens strepen gezet door Pinkie, omdat Pip haar paard Stinkie noemt. Dit maakt het voor de lezer nóg leuker om het boek te lezen, doordat je het verhaal veel meer vanuit Pip beleeft.

Pinkie Stinkie is een tikkeltje een fantasieverhaal. Dat je van de ene op de andere dag een paard hebt en daar dan ook meteen een wedstrijd mee kunt rijden is niet iets wat heel vaak gebeurt. Daarnaast is er ook veel fantasie rondom Stinkie die scheten gebruikt. Doordat het een beetje onrealistisch is, is het voor de jonge lezer extra aanstekelijk om dit te lezen. Fantastisch!

Het taalgebruik past niet altijd even goed bij de doelgroep van het boek. Vrij in het begin noemt Pip andere kinderen bitches. Dit lijkt mij niet een van de woorden die wij onze kinderen van 6 jaar graag aanleren. Echter, het taalgebruik past in de rest van het boek wel bij de doelgroep.

Hoewel het boek gaat over paarden, hoeft de lezer geen paardenfan te zijn om het boek leuk te kunnen vinden. Er gebeuren namelijk hele leuke gebeurtenissen die je als lezer echt niet wilt missen, ook niet als je geen groot fan bent van paarden.

Tjibbe Veldkamp is erin geslaagd een fantasievol kinderboek voor de (hele) jonge lezer te maken. Hoewel het taalgebruik niet altijd even goed past bij de doelgroep, stoort dit de lezer niet om het verhaal helemaal uit te lezen. De lengte van het verhaal past perfect bij de doelgroep. Pinkie Stinkie iseen leuk kinderboek dat zeker door de jonge lezer gelezen moet worden!