De ergste ouders van de wereld

De ergste ouders van de wereld – David Walliams (Emy)

De ergste ouders van de wereld

Fantasierijke verhalen over hele bijzondere ouders!

David Walliams beschrijft in De ergste ouders van de wereld tien verhalen over verschrikkelijke ouders. Sommige ouders hebben alles over voor hun kind, maar daarentegen hebben de andere ouders veel minder over voor hun kind, of vergeten helemaal dat ze een kind hebben! Van een vader die al het speelgoed van zijn kinderen afpakt gaan we naar een vader met vreselijke stinkvoeten. Om dan nog niet te spreken over het verhaal van een gezin met 101 honden!

Walliams slaagt er weer in om een fantastisch en humoristisch kinderboek neer te zetten met De ergste ouders van de wereld. Hij heeft al meerdere kinderboeken geschreven die perfect in dit straatje passen, zoals: De grootste ettertjes van de wereld (1, 2 en 3) en De ergste meesters en juffen ter wereld. Nu kwam hij terug met de ergste ouders. De fantasie van Walliams zorgt ervoor dat deze boeken met veel plezier gelezen worden. Een vader die een hele aarde knutselt van Bricko-blokjes, waardoor het huis geen muren en vloer meer over heeft… Een moeder die veel harder kan fietsen dan de snelste auto´s op de wereld. Allemaal fantasierijke verhalen!

Tijdens het lezen van het verhaal kun je David Walliams haast horen spreken. De nadruk wordt op de juiste woorden gelegd, door deze in een ander lettertype/lettergrootte te schrijven, waardoor je zelf automatisch hier ook meer nadruk op legt. Dit zorgt ervoor dat de humor die Walliams in het boek bracht, er ook echt uitkomt.

De ergste ouders van de wereld wordt geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar oud. Dit is een leeftijdscategorie waarbij het soms lastig is om te bepalen of ze een verhaal te spannend vinden of niet. Walliams lost dit op door veel gebeurtenissen in het boek te plaatsen die in het echt niet kunnen gebeuren. Hierdoor kan de lezer ook goed bedenken dat het verhaal puur fantasie is!

Door het heel beeldend te schrijven, waarbij de geluiden die bij een bepaalde gebeurtenissen horen ook beschreven worden, zorgt Walliams ervoor dat iedere lezer zijn of haar eigen filmpje bij het boek kan maken. Je kunt de gebeurtenissen haast letterlijk voor je zien, en dat is zo fantastisch aan de schrijfwijze van Walliams.

Naast het schrijftalent van Walliams, is er nog een groot aspect wat ervoor zorgt dat deze boeken zo’n groot succes zijn: het tekentalent van Tony Ross! Wat een fantastische illustrator is dat! In elke illustratie komt de humor van het verhaal naar voren. Wanneer het gaat over de stinkende voeten van Steven, worden de pagina´s zo groen gemaakt dat het lijkt alsof de geur ook in de pagina´s zit (wat gelukkig niet het geval is!). Ross slaagt er ook in om de emoties weer te geven in de illustraties. Een prachtig voorbeeld daarbij vind ik de afbeelding waarbij de kinderen van Hannah op de fiets zitten. In het gezicht van de kinderen kun je de paniek zien, terwijl Hannah er genietend bij zit. Prachtig!

Wederom vind ik het nieuwe boek van David Walliams, De ergste ouders van de wereld, een prachtig en fantasierijk kinderboek. Ik vind het prachtig dat hij zo beeldend kan schrijven, dat je een eigen filmpje in je hoofd kan afspelen bij het boek. De tekeningen van Tony Ross zorgen ervoor dat het boek een nog groter succesfactor is, dan dat het zou zijn zonder de illustraties!