Stille waters (Team Mortis, #11) – Bjorn Van den Eynde

Stille waters is het elfde avontuur van Team Mortis en behandelt deze keer een zaak die velen nauw aan het hart ligt: het klimaat. In de Spaanse Sierra Nevada wordt het lichaam gevonden van een jongeman. Het lijkt alsof zijn lichaam is aangevallen door de natuur: zijn lijf is doorboord met takken van de boom waarin hij is opgehangen. Het team staat voor een moeilijke zaak: de persoon die het meest weet over deze jongen, zijn vriendin, is verdwenen en alles lijkt te wijzen op een ontvoering. Tot zij opduikt op een filmpje dat circuleert op sociale media: samen met enkele anderen valt ze een slachthuis binnen om de uitbater te vermoorden. Beide jongeren waren lid van een groepje klimaatactivisten, maar vanaf daar loopt elk spoor dood… Ondertussen zijn er ook moeilijkheden binnen het team. Erika is zwaar getraumatiseerd en niet klaar om terug aan het werk te gaan, maar als Felix als onervaren infiltrant binnendringt bij de klimaatactivisten blijkt al snel dat hij die taak niet alleen kan volbrengen. Kunnen zij de zaak, ondanks hun eigen problemen, oplossen?

Vaste lezers van Valeries Boekenwereld weten hoe ik kan fangirlen over Team Mortis en ook dit elfde boek is een waardig vervolg in de serie. Hoewel ik zelf iets minder connectie had met het thema en daardoor iets meer tijd nodig had om in het verhaal te geraken, heeft het me toch geraakt en zat ik weer op het puntje van mijn stoel.

Voor ik verder ga, is het ook wel terecht om een nog een complimentje te droppen voor deze prachtige cover. Zo realistisch, zo voelbaar en hij past perfect bij het verhaal. In dat verhaal zien we de gekende personages en elementen opduiken: de leden van het team (Erika, Nielsen en Felix) zorgen elk met hun eigen achtergrond, gedachten en problemen voor een stevigere laag in het verhaal, naast de actie, intriges en spanning die weer meesterlijk worden opgebouwd en uitgewerkt. Dat is meteen ook voor mij het sterkste aan dit elfde avontuur: de diepgang in emoties en achtergrond bij de personages. Ze hebben in het vorige boek (De Slaventocht) echt heftige dingen meegemaakt en die komen hier ook nog aan bod. Van den Eynde laat die touwtjes niet zomaar los, maar houdt ze vast en maakt de achtergronden van de hoofdpersonages in dit boek daardoor dieper en echter.

Stille waters is een elfde avontuur boordevol actie, geheimen en intriges, maar er is evenzeer ruimte voor emoties, trauma’s en rouwverwerking. Dat maakt van Team Mortis zo’n heerlijke reeks: elk detail, elk woord klopt. Op naar een twaalfde boek!