Stip it – Ketnet – Annemiek Seeuws

Stip it

Het Stip it: doeboek tegen pesten is er! Ketnet maakte in samenwerking met uitgeverij Lannoo dit kleine boekje met handige uitscheurbare kaarten. Elke kaart bevat een opdracht en verschillende thema’s komen aan bod: gevoelens, tips over omgaan met pesten, maar ook activiteiten en spelletjes krijgen in dit boek een plaatsje. Een groot deel van de opdrachten kan je het best uitvoeren in de klas of in de vriendengroep omdat ze dan meer betekenis krijgen.

Een van de doe-opdrachten in het boek heet ‘handenlezen’. De kinderen tekenen de vorm van hun hand over op een blad papier door met een pen of potlood de omtrek van hun eigen hand te volgen. Nadien knippen ze de hand uit en schrijven ze in elke vinger een eigenschap over zichzelf. In de duim vertellen ze waar ze goed in zijn, m.a.w. waar ze zichzelf een duim voor geven. De wijsvinger wijst naar de toekomst: wat wil je graag ooit doen of kunnen? In de middelvinger laten kinderen zien waar ze echt niet van houden (pesten natuurlijk!). De ringvinger staat voor verbondenheid met anderen: wie/wat is heel belangrijk? En de pink staat voor je ‘kleine’ kantjes; waar ben je niet zo blij mee? Heel fijn opdracht om nadien over in gesprek te gaan in bijvoorbeeld de klas. Kinderen kunnen handjes vergelijken en elkaar beter leren kennen.

Daarnaast vind je in dit doeboek bijvoorbeeld ook een woordzoeker vol positieve woorden, een recept om zelf STIP IP-cupcakes te maken (jum!) en andere leuke doe-opdrachten. Ook zijn er kaarten over gevoelens, bijvoorbeeld over de kracht van praten als je wordt gepest en bij wie jij je veilig voelt. Er zijn ook postkaarten met positieve boodschappen om uit te delen.

Veel van de kaarten bieden zowel op de voorkant als op de achterkant een leuke opdracht, feitje of knutseltip aan. Hierdoor biedt dit kleine boekje enorm veel inspiratie om aan de slag te gaan rond het thema pesten. En geef toe: je kan nooit genoeg werken rond dit belangrijke thema. Dankzij het fijne formaat en de interactie is het prima bruikbaar in de klas!