Sjamaan van de zwarte dood – J. M. Anna

Narä is zeventien en wordt door haar moeder al heel haar leven weggehouden van haar stamgenoten. Haar leven verandert volledig als haar vader, die stamhoofd is, haar benoemt als opvolgster. Dat is echter niet zonder gevaar want Narä draagt een geheim met zich mee dat haar recht op de titel van opvolgster belemmert. Een huwelijk zou haar kunnen helpen, maar kan zij haar hart schenken aan een andere man als ze verliefd is op iemand anders? Haar jeugdvriend Hedhis, die jaren weg is geweest om de opleiding tot sjamaan te voltooien, is ondertussen terug en Narä voelt dat ze hem nodig heeft om haar bij te staan. Maar Hedhis is niet meer dezelfde jongen als vroeger: hij is erg vermagerd, bleek en er broeit iets duisters in hem waar Narä geen vat op lijkt te hebben. Kunnen ze elkaar redden in een wereld die stukje bij beetje verder uit elkaar valt?

Onder het pseudoniem J. M. Anna verschenen eerder De Gifmengster en Hart van het beest. Onder het andere pseudoniem, Emma Anna, schreef deze auteur al enkele heerlijke verhalen om bij weg te dromen zoals Mijn hele leven lang, Kom naar huis en Blijf bij mij. Nu is er Sjamaan van de zwarte dood, een duistere fantasy met romantische tinten en vele belangrijke thema’s zoals opgroeien, loslaten en zoeken naar je eigen geluk.

In het begin van het verhaal wordt de lezer uitgedaagd deze nieuwe wereld te betreden: een eigen woordenschat, nieuwe gebruiken en rituelen en bijzondere personages zorgen ervoor dat de lezer moet wennen aan de omgeving, maar gelukkig creëert de auteur voldoende ruimte om dit te doen. Vooraan bevindt zich ook een verklarende woordenlijst die vooral in het begin nodig is om volledig te kunnen opgaan in het verhaal van Narä. Naarmate het verhaal vordert, leef je als lezer intens mee met de stam waar Narä toebehoort en neem je ook hun woorden zonder problemen over.

Meteen is duidelijk dat Narä een bijzonder personage is. Ze heeft heel herkenbare eigenschappen zoals de twijfel over wat goed is en wat slecht, de drang om haar eigen geluk te zoeken, maar ook de angst om te mislukken als opvolgster van haar vader als stamhoofd. Dat maakt van haar een zeer boeiend karakter om te volgen en te zien groeien doorheen het verhaal. Je sluit haar volledig in je hart, net als Hedhis. Deze bijzondere jongeman heeft duidelijk heel wat meegemaakt. Dat merkt de lezer vanaf het moment dat hij in beeld komt, maar lange tijd blijft onduidelijk wat er precies is gebeurd. Hierdoor bouwt de auteur een spanning op rond dit mysterieuze personage. Zijn achtergrond is fantastisch uitgewerkt en wanneer je te weten komt wat hij met zich meedraagt, kan je niet anders dan de brok in je keel wegslikken.

De spanning binnen het verhaal zelf wordt rustig opgebouwd, zonder te vervelen en naar het einde toe volgt er een enorme climax. De laatste zestig bladzijden zitten boordevol actie en gevaar en geven het boek een einde dat het verdient. Je blijft buiten adem achter en het verhaal blijft nog lang nazinderen na het dichtslaan van het boek. J. M. Anna eindigt Sjamaan van de zwarte dood met een cliffhanger die je doet verlangen naar boek twee, dat in 2021 zal verschijnen.

Sjamaan van de zwarte dood heeft me diep geraakt dankzij de thema’s die de auteur erin heeft verwerkt. Daarnaast zorgt het ervoor dat je volledig opgaat in de prachtige fantasywereld die Anna heeft gecreëerd voor haar lezers en sla je met ingehouden de laatste bladzijden om. Ik wil NU deel twee!