Zullen we het liefde noemen? – Tine Bergen

Esther heeft een gelukkig leven met haar man Stef en haar kinderen. Ze houdt van hen, maar toch is er naast haar huwelijk en gezin nog iemand: Jack. Het leven van Esther wordt volledig op zijn kop gezet als haar achtjarige zoon Linus de overbuurman doodrijdt met de auto van Stef. Alles wijst op een ongeluk, maar is dat wel zo? Die overbuurman is toevallig de leerkracht die vorig schooljaar Linus een verschrikkelijk jaar bezorgde. Net als de politie gaat Esther op onderzoek uit om de waarheid aan het licht te brengen. Maar wat als die waarheid niet zo mooi is? En wat is de rol van Jack in dit verhaal? Kan Esther de mensen die ze graag ziet beschermen of heeft liefde een keerzijde?

Vorig jaar stelde Tine Bergen Vissen praten niet voor, een fantastische thriller die ook door andere bloggers heel goed werd ontvangen. Afgelopen zaterdag mocht ik samen met Tine opnieuw een boek voorstellen aan enthousiaste lezers, namelijk haar nieuwste thriller Zullen we het liefde noemen?. Deze nieuwe thriller ligt helemaal in de lijn van het vorige boek: dezelfde vertelstijl, een eenvoudige setting die zorgt voor een grote herkenbaarheid en een gevoel van realisme zijn elementen die ervoor zorgen dat het verhaal opnieuw heel dicht bij de lezer staat.

Het verhaal begint meteen met een eerste ontknoping: het ongeluk. Hierdoor lijkt het alsof alle actie al heeft plaatsgevonden en het verhaal eigenlijk al is verteld, maar wie de boeken van Tine Bergen een beetje kent, weet dat het daarna alleen nog maar beter wordt. De focus ligt hier, net zoals in Vissen praten niet, maar misschien hier zelfs nog meer, op het psychologische aspect waardoor de lezer zelf gaat nadenken over de liefde en zijn gevaren. Hoe ver gaan mensen voor liefde en wat doe je als liefde uiteindelijk niet genoeg is? Dat zijn de kernvragen die meteen ook het uitgangspunt vormen van deze boeiende en spannende thriller.

De vlotte schrijfstijl van Tine Bergen zorgt ervoor dat de lezer met een hoge snelheid door het verhaal heen vliegt en het boek amper kan wegleggen. De oplettende lezer zal misschien de enkele hints die verwijzen naar de afloop van het verhaal kunnen vinden en heel misschien ook aan elkaar kunnen rijgen, maar lang niet iedere lezer zal deze hints opmerken. Zelfs als je ze opmerkt, blijf je twijfelen tot de allerlaatste bladzijde en wacht je vol spanning op de ontknoping.

Zullen we het liefde noemen? is een thriller die dicht bij zijn lezer staat dankzij de eenvoudige setting, maar desondanks een rollercoaster vol emoties is. De psychologie van de personages vormt het belangrijkste element van het verhaal en maakt dat Tine Bergen zich opnieuw kan onderscheiden van de doorsnee thriller. Haar nieuwste boek is er opnieuw eentje om te verslinden!