Schreeuw om middernacht

Schreeuw om middernacht – Benjamin Read & Laura Trinder (Emy)

Avontuurlijk fantasieverhaal om middernacht!

Wederom gaat Emily naar een bijzondere wereld in het Middernacht Uur. Ze komt hier vooral figuren tegen die zij in haar eerdere avontuur ook al heeft leren kennen. Toch is er iets bijzonders aan de hand in het Middernacht Uur. Er ontstaat een gat. En dit gat breidt zich steeds verder uit waardoor het hele Middernacht Uur zou verdwijnen! Aan Emily de taak om te achterhalen waar het Gat zit en hoe ze het kunnen dichten. Ondertussen is er ook nog gedoe tussen de ouders van Emily en Emily zelf waardoor zij eigenlijk niet naar het Middernacht Uur mag. Daardoor wordt het nog moeilijker! Benjamin Read en Laura Trinder beschrijven in Schreeuw om Middernacht hoe Emily, ondanks deze straf, het Middernacht Uur probeert te helpen!

In sommige series kun je de boeken heel goed los van elkaar schrijven. De schrijver begint dan vaak met een terugblik op het vorige boek, of hij/zij benoemt kort de belangrijkste personages, waardoor je met gemak het volgende boek kunt lezen. Voor deze serie van Benjamin Read en Laura Trinder is het wel aangeraden om eerst het eerste deel te gaan lezen. In Schreeuw om Middernacht komt namelijk nauwelijks een terugblik naar het voorgaande deel. Er wordt wel eens verwezen naar de eerdere avonturen van Emily, maar deze zullen lastig te volgen zijn voor de lezer als hij/zij het eerste boek niet heeft gelezen. Daarnaast wordt er ook weinig over de karakters gesproken waardoor je als ´nieuwe´ lezer dan moet gaan gokken naar wat de relatie is tussen sommige karakters. Daarbij moet wel aangestipt worden dat sommige relaties wel even weer kort benoemd worden, zoals de relatie tussen Nocturne, Bibliotheek en Kunst.

Wederom beleeft Emily weer prachtige gebeurtenissen waarbij je als lezer volledig in je eigen fantasiewereld komt. Doordat er geen illustraties worden gebruikt, krijg je als lezer de kans om zelf een invulling te geven aan het beeld bij het verhaal. Je kunt zelf bedenken hoe iedereen eruit ziet, maar ook hoe het Middernacht Uur eruit ziet. Fantastisch!

Met Schreeuw om Middernacht richten Benjamin Read en Laura Trinder zich tot kinderen van 10 jaar en ouder. Het taalgebruik in het boek laat dit niet altijd even goed zien. Een kinderboek mag zeker educatief zijn, het zorgt er altijd voor dat de woordenschat van de lezer vergroot wordt. Gelukkig is een woordenboek een gemakkelijke vriend, waaraan de lezer de betekenis van zulke woorden altijd kan vragen!

Ook kun je aan de indeling van het boek zien dat Read en Trinder zich richten op de oudere kinderen. Er komen geen illustraties in het boek naar voren en de hoofdstukken zijn ook wat langer dan in andere boeken. Daarnaast leggen Read en Trinder ook geen nadruk op bepaalde woorden, wat tegenwoordig de hype is in kinderboeken. Zij zorgen ervoor dat de nadruk op het hele verhaal ligt, wat geweldig is!

Benjamin Read en Laura Trinder hebben weer een geweldig en fantasierijk verhaal uitgebracht. Ondanks dat het taalgebruik niet altijd even goed aansluit op de doelgroep, is het verhaal goed te lezen, waardoor een kind hier goed van kan genieten! Ook zou het een fantastisch voorleesboek zijn voor in de klas of voor thuis, waarbij je als volwassen lezer de betekenis van de woorden direct zou kunnen bespreken! Schreeuw om Middernacht neemt de lezer weer op een fantastische manier mee in een toch wel heel erg bijzondere wereld!