Rupsje nooitgenoeg babyboek: je eerste jaar – Eric Carle (Marloes)

Rupsje Nooitgenoeg babyboek vergt voorbereiding

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Rupsje Nooitgenoeg babyboek: je eerste jaar.

Wie kent de klassieker Rupsje Nooitgenoeg niet? Het verhaal over de rups die nooit genoeg had van het eten; menig kind zal zich het verhaal kunnen herinneren. Inmiddels is de serie rondom het verhaal van Eric Carleenorm uitgebreid. Kersverse ouders kunnen het klassieke boek krijgen, maar ook het voelboek, de knuffel, het boek Lekker slapen Rupsje Nooitgenoeg, of Een feestje met Rupsje Nooitgenoeg. Er is een Reuzen-kartonboek, een boek met de eerste woordjes, een telboekje en ga zo maar door. Uitgeverij Gottmer komt in 2020 met een nieuw boek in de serie: Rupsje Nooitgenoeg babyboek: je eerste jaar. Voor nieuwgebakken papa’s en mama’s is dit het ultieme dagboek van het eerste jaar. Toch?

In eerste instantie lijkt dat inderdaad zo te zijn. Het babyboek kent de vertrouwde kleuren en tekeningen van de Rupsje Nooitgenoegserie. De rups prijkt prachtig op de voorkant en op vele pagina’s in de binnenkant komt hij terug. Bovendien wordt in de kleur- en tekenstijl verder gewerkt, passend bij de thematiek op de pagina. Zo wordt de pagina met de stamboom gesierd met een prachtige stamboom, wordt ‘je eerste nacht’ geïllustreerd met een aandoenlijke maan met sterren en staat er bij de eerste verjaardag een heus taartje (met Rupsje Nooitgenoeg erop; dat dan weer wel). In één oogopslag: het babyboek is een kleurrijk, vriendelijk en uitnodigend ogend boek dat erom vraagt ingevuld te worden.

En dat kun je als kersverse ouders direct gaan doen, beginnend bij het invullen van de stamboom van je kleine spruit. Helaas vraagt dit boek om de nodige voorbereiding. Na de stamboom gaan de eerste pagina’s namelijk over de weken in de zwangerschap, iets wat technisch gezien niet bij het ‘eerste jaar’ van de baby hoort. Als ouders ben je even gedwongen te graven in je geheugen. Wat voelde je bij de 12-wekenecho? Of bij de 20-wekencheck? Welke voorbereidingen nam je wanneer en wanneer was de babyshower? Die babyshower blijkt ‘een ding’. Maar liefst twee pagina’s worden eraan vuil gemaakt, terwijl die babyshower nog niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Jammer, want degene die de shower niet gehad heeft, blijft achter met twee lege pagina’s.

Gelukkig lijkt dat het enige ‘mankement’. Al snel gaat het écht over het eerste jaar van de baby. Veel aandacht gaat uit naar de geboorte en de dag waarop je te wereld kwam. Leuk detail is de optie hand- en voetafdrukjes te plaatsen. Het boek biedt op verschillende plekken voldoende ruimte voor ‘gedachten en emoties’ en er is veel ruimte om foto’s van je baby én dierbare mensen te plaatsen. Ook de eerste bezoekers krijgen de kans hun emoties los te laten en de wensen op te schrijven. Vanzelfsprekend worden lijstjes als ‘jouw lievelings…’ of ‘je eerste keer….’ opgevoerd, met alle stuk voor stuk veel schrijfruimte.

Mist het Rupsje Nooitgenoeg babyboek dan niets? Ja zeker wel. Er is veel aandacht voor de gelukkigste momenten, maar natuurlijk is niet altijd alles even leuk. Ruimte voor moeilijke momenten is er echter niet. Verder zijn kleine dingen als ‘je eerste geluidjes’, de afspraken bij het consultatiebureau of gewoon grappige momenten uit het eerste jaar niet specifiek benoemd. Het is aan de creativiteit of domweg het geheugen van de ouders of dit wel of niet doorgegeven wordt aan het kind.

Toch is het Rupsje Nooitgenoeg babyboek een sterke aanvulling op de babyuitzet die je tijdens je zwangerschap zou moeten verzamelen. Het biedt voldoende ruimte voor alle unieke momenten in het eerste jaar (en daarvoor) met je kindje en zorgt ervoor dat je bewust door deze speciale periode gaat. De positieve insteek (zoals ‘waarom jij zo speciaal bent’) maakt het boek tot een vrolijk geheel vol waardevolle momenten. Het is een sterk vormgegeven boek over het klassieke rupsje, in een prachtig formaat, dat later kan dienen als dierbare beschreven en fysiek meegegeven herinnering aan en voor je kleintje.