De appelboom – Christian Berkel (Lisa)

Sala is een welgesteld meisje uit een Joodse familie. Als tiener wordt ze verliefd op Otto, een jongen uit de arbeidersklasse. De oorlog haalt de twee jonge geliefden al snel uit elkaar, wanneer ze naar haar tante in Parijs verhuisd. Het duurt echter niet lang voor ook daar de Duitsers binnen vallen. Sala worstelt met haar identiteit als Duitse en Joodse vrouw. In een poging om Frankrijk te ontvluchten, wordt ze gevangen gezet in een kamp in de Pyreneeën. Otto is aan het werk als arts in legerdienst. Hij wordt aan het einde van de oorlog gevangengenomen door de Russen. Sala zelf verhuist na de oorlog naar Buenos Aires en probeert daar de gruwelijkheden van de oorlog te vergeten. Hierdoor zien de twee elkaar lange tijd niet. Sala beseft in Buenos Aires dat ze Otto nooit vergeten is. Ze probeert hem op te sporen om opnieuw contact op te nemen.

De appelboom is geschreven door één van de bekendste acteurs van Duitsland. Filmliefhebbers kennen hem misschien van Vakyrie of Inglorious Basterds. Hij schreef deze roman om zijn familiegeschiedenis op papier te zetten, toen zijn moeder de diagnose van Alzheimer kreeg. Het krijgt de categorisatie van semi-autobiografische roman. Voor ons als lezer is het niet geheel duidelijk waar de werkelijkheid ophoudt en de fictie begint.  Hij heeft een talent als verhalenverteller en ik geloof niet dat dit het laatste boek is dat we van hem zullen lezen.

Christian Bedel gaat geen taboe uit te weg. Zo komen onder andere overspel en homoseksualiteit in oorlogstijd aan bod. Hij doet dit allemaal op een menselijke en respectvolle manier. Ik werd van de eerste tot de laatste pagina in het verhaal van Sala en Otto gezogen. Ik vind het leuk dat het verhaal zo nu en dan wordt onderbroken door de zoon (Christian Berkel) wanneer die zijn moeder bezoekt of zijn kijk geeft op de zaken. Op deze manier wordt het zware verhaal wat luchtiger gemaakt.

Ik heb enorm genoten van Christian Berkel zijn debuutroman. Hij mag trots zijn op dit laatste eerbetoon aan zijn moeder. Met De appelboom laat hij aan de hele wereld weten wat een sterke vrouw ze was.