De onuitstaanbare erfgenaam Julia Quinn

Rokesby’s 1: De onuitstaanbare erfgenaam – Julia Quinn (Lisa)

Dat Billie Bridgerton met een Rokesby gaat trouwen staat vast, daar twijfelt niemand aan. De vraag is alleen: welke? De Bridgertons en Rokesby’s hebben een aangrenzend landgoed en de beide families zijn al decennia lang met elkaar bevriend. Billie is al sinds haar kindertijd bevriend met de broertjes Edward en Andrew Rokesby. De drie waren zes handen op één buik. Er is maar één Rokesby die Billie echt niet kan uitstaan. George Rokesby is de oudste van de drie broers. Hij is daardoor ook meteen de erfgenaam van het graafschap. Maar hij is ook vreselijk arrogant, irritant en lijkt niet onder de indruk van Billie haar charme. De twee gaan elkaar zoveel mogelijk uit de weg. Tot Billie vast komt te zitten in een boom en George als gentleman niet anders kan dan haar uit de nood te komen redden.

Het tweede seizoen van Bridgerton staat ondertussen op Netflix en dat bracht me in de stemming om dit eerste deel van de prequel te lezen. In De onuitstaanbare erfgenaam duurt het naar mijn gevoel langer voor de twee geliefden toegeven aan hun gevoelens. Dit kan natuurlijk voor een groot deel te maken hebben met de enemies to lovers trope die er in dit boek wordt gebruikt.

Het was ook leuk dat het geliefde Pall-mall spel ook hier een cameo maakte. De hoofdstukken worden afwisselend door George en Billie verteld. Hierdoor kunnen we als lezer perfect volgen waar onze twee hoofdpersonages zich bevinden op een schaal van haat naar liefde. Naarmate de hoofdstukken vorderen, zien we de schaal langzaamaan veranderen. Wanneer George en Billie met elkaar in gesprek zijn, vliegen de gevatte opmerkingen over en weer. Ze hebben duidelijk chemie met elkaar, maar ze zien elkaar niet als een optie voor een partner. Het is dan ook enorm grappig dat er verschillende opmerkingen door hun families worden gemaakt, waaruit blijkt dat zij hen wel zien als een toekomstig koppel. George en Billie hebben alle twee dovemansoren als het hier over gaat.

Het eindstuk vond ik een beetje gehaast overkomen. Ik snap dat ze al een opzet wilde geven voor het tweede deel in de Rokesby-serie, waar Edward zijn verhaal wordt verteld.  Maar voor mij kwam het een beetje uit het niets. Maar al bij al deed dit boek precies wat het moest doen. Het bracht me helemaal in de stemming om Bridgerton seizoen twee te bingen.